لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۴

مایک مولن با اشفاق کیانی در اسپانیا دو ساعت صحبت کرد


سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده امریکا به خبرگزاری فرانسه گفته است که امیرالبحر مایک مولن، رییس کمیتهء لوی درستیزان امریکا با همتای پاکستانی خود جنرال اشفاق پرویز کیانی در حاشیهء اجلاس ناتو در اسپانیا دو ساعت با همدیگر صحبت کردند.

این ملاقات دیروز شنبه به هدف بهبود روابط خدشه دار شده میان امریکا و پاکستان صورت گرفت. روابط دو کشور بعد از عملیات چند ماه قبل نیروهای خاص امریکایی در نزدیک اسلام آباد مرکز پاکستان که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن رهبر شبکهء تروریستی القاعده شد، به سردی گرایید.

تورن جان کربی سخنگوی مولن گفته است که دو رهبر نظامی توافق کردند که روابط میان دو کشور برای منطقه مهم پنداشته می شود و دو طرف اقدامات مثبتی را به منظور بهبود این روابط روی دست گرفته اند.

گفته می شود دو طرف در مورد همکاری های نظامی صحبت کردند و وعده دادند که راه های را به خاطر بهبود این گونه همکاری ها جستجو خواهند کرد. این اولین ملاقات میان دو طرف است که بعد از دوم ماه می یعنی زمان عملیات نیروهای خاص امریکایی که اسامه بن لادن در آن کشته شد، صورت می گیرد.

بعد از تیره شدن روابط میان امریکا و پاکستان، ایالات متحده امریکا اعلام کرد که واشنگتن شاید یک قسمت از کمک نظامی اش را با پاکستان که به دو میلیارد و هفتصد میلیون دالر در سال می رسد، قطع کند. پاکستان هم به نوبت خودش، دستور داد که 200 تن از مربیان نظامی امریکایی که در پاکستان فعالیت داشتند، ازین کشور خارج شوند.

از سوی دیگر، اخیراً، وزیر دفاع امریکا لیون پنیتا گفت که پاکستان در سرکوب افراد وابسته به شبکهء حقانی که در خاک پاکستان فعالیت دارد و خطرناک ترین دشمن نیروهای امریکایی مستقر در افغانستان پنداشته می شوند، تاکنون ناکام مانده است.

واشنگتن خیال می کند که این شبکه حملات تروریستی هفته گذشته را بر سفارت ایالات متحده امریکا و مقر ناتو در قلب کابل انجام داده است. افراد مسلح از داخل ساختمان در نزدیک سفارت امریکا با راکت های سرشانهء هم حمله کردند که در نتیجه 15 تن کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کامرون منتر سفیر امریکا در اسلام آباد دیروز شنبه گفت که شواهد آنان ارتباط حکومت پاکستان را با شبکهء حقانی درین حمله نشان می دهد. او گفته است که این نوع ارتباط باید قطع شود.
XS
SM
MD
LG