لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

هیلاری کلنتن با حناربانی کهر 3.5 ساعت در مورد مبارزه با تروریزم صحبت کرد


سخنگوی وزارت خارجهء امریکا ویکتوریا نولاند(Victoria Nuland) می گوید وزیر خارجهء آن کشور خانم هیلاری کلنتن با همتای پاکستانیش در نیویارک ملاقات نمود. وی در جریان این ملاقات که سه ونیم ساعت دوام کرد، مسایل «خیلی اساسی» را به طور «خیلی واضح و روشن» بیان کرده است.
به گفته، ویکتوریا نولاند همهء صحبت های هیلاری کلنتن به دور مسایل مربوط به مبارزه با تروریزم می چرخید.

یک مقام ارشد وزرات خارجهء امریکا که ازافشای نامش خودداری کرده است، به خبرنگاران گفت، این صحبت از گروپ طالبان شبکهء حقانی آغاز شده، به همین مساله پایان یافت. واشینگتن شک دارد که حکومت پاکستان از این شبکهء تروریستی حمایت می کند.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
به روز سه شنبهء گذشته بر سفارت امریکا و برخی تاسیسات دیگر در کابل یک حمله صورت گرفت که در جریان آن 15 تن کشته شدند.
مقامات می گویند، این رویداد، فضای ملاقات قبلاً برنامه ریزی شده وزرای خارجه را تغییر داده، آن را از اندازهء تخمین شده، طولانی تر ساخت.

در این ملاقات که در حاشیهءاجلاس عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک صورت گرفت، وزیر خارجهء پاکستان خانم حنا ربانی کهر به هیلاری کلنتن گفت، پاکستان به اندازهء کافی این حمله را نکوهش کرده است و تروریزم یک تهدید برای پاکستان نیز به شمار می رود.

یک مقام ارشد وزرات خارجهء امریکا می گوید:
«به خاطر اقدامات بر ضد شبکهء حقانی به پاکستان نیاز مبرم دیده می شود. شبکهء حقانی برای پاکستان نیز خطر دارد. اینک وقت آن رسیده است تا پاکستان بر ضد آن اقدام کند.»

سفیر امریکا در اسلام آباد کامرون مونتر(Cameron Munter) به طور واضح گفته است:
«شواهد و اسنادی وجود دارد که نشان می دهد، حکومت پاکستان با افراطیون شبکهء حقانی در ارتباط است.»
وی نیز شبکهء حقانی را به دست داشتن در حملات اخیر کابل متهم ساخت. مقامات امریکایی می گویند در صحبت وزرای خارجهء دو کشور مسالهء اسناد موجود در این رابطه مطرح نشده است.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
امریکا از مدت ها به اینسو از پاکستان خواسته است تا بر ضد شبکهء حقانی اقدام کند. امریکا شک دارد که شبکهء حقانی از حمایت (ISI) یا سازمان استخبارتی پاکستان بهرمند می باشد.

نظریات و اظهارت اخیر تنش ها موجود در روابط بین این دو متحد در امر مبارزه با تروریزم را نشان می دهد. زمانیکه نیرو های خاص امریکا در نزدیک اسلام آباد در شهر ایبت آباد برای کشتن اسامه بن لادن عملیاتی را انجام دادند، در روابط بین دو این کشور تنش های به وجود آمد.

تصور می شود که شبکهء حقانی در حملات خونینی که در افغانستان صورت گرفته ، دست دارد. اکثراً شورشیان افراطی از سرحدات عبور کرده، بر نیرو های خارجی در افغانستان حملات را انجام می دهند.

آژانس خبری فرانس پرس می نویسد:
شبکهء حقانی که متحد نزدیک طالبان پاکستانی و افغان به شمار می رود، با شبکهء القاعده نیز ارتباط دارد، صرف در داخل افغانستان حملاتش را انجام می دهد.
XS
SM
MD
LG