لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

عساکر امریکا به علت عدم همکاری پاکستان جلو عبور طالبان را نه توانستند بگیرند


عملیات در ولایت کنر
عملیات در ولایت کنر
نیروهای امریکایی مستقر در ولایت کنر، به علت عدم همکاری حکومت پاکستان نه توانسته اند جلو عبور شورشیان طالب را بطور کامل بداخل افغانستان بگیرند. این مطلب را آژانس خبری فرانس پرس گزارش داد.

کرس رنکین، یک مقام استخباراتی امریکایی در ولایت کنر گفته است، پاکستان در آن طرف سرحد اقدامات لازم انجام نمی دهد و حتی مذاکرات که در سطح تاکتیکی میان مقامات امریکایی و پاکستان که روی موضوعات عبور و مرور شورشیان باید صورت می گرفت، اکنون به علت عدم علاقه مندی مقامات پاکستانی صورت نمی گیرد.

همین مقام امریکایی می گوید، ما بارها حد اقل علاقه مندی برای مذاکرات روی مسایل عبور و مرور سرحدی محلی نشان داده ایم، اما علاقه مندی متقابل ندیده ایم. یک مقام دیگر امریکایی که از گفتن نامش خود داری نمود گفته است، بعضی از مقامات پاکستانی بعد از کشته شدن اسامه بن لادن به همکاری علاقه ندارند.

نیروهای امریکایی مستقر در ولایت کنر می گویند، عدم همکاری پاکستان معنی اش اینست که پایگاه آنها مکرراً مورد حمله قرار می گیرد، چنانچه یک تعداد از عساکر آنها در نتیجه پرتاب هاوان زخمی گردیدند. جان هیننگتن افسر نظامی می گوید، قبلاً هر یک روز بعد، یک یا دو هاوان بالای قرار گاه آنها پرتاب می شد، اما حالا پرتاب هاوان چند برابر افزایش یافته است.

هیننگتن می گوید، هرچند نیروهای ما با سلاح های ثقیل جواب می دهند، اما به علت کوهستانی بودن و جغرافیای خطر ناک منطقه، پاک کاری دشمن را درین منطقه مشکل ساخته است. کپتان کالتن می گوید، تعقیب دشمن هم یک اشتباه بزرگ خواهد بود، زیرا از یک طرف این کار خطرناک است و از جانب دیگر برای تعقیب چند شورشی وقت زیاد کار است تا دورا دور کوهای پر خم و پیچ را جستجو نمود.

پس بهتر است عوض رفتن به نقاط دور افتاده و کوهستانی توجه را به مراکز نفوس متمرکز ساخت. بگفته او، این کار توام با استفاده از بزرگان قوم، نیروهای امنیتی افغان و عملیات در ولایت نورستان همسایه کنر نتاج بهتر و موثر تر در بر دارد.

دگروال چاد کرول، مدیر روابط عامه ناتو در شرق افغانستان به آژانس خبری فرانس پرس گفته است، اگر شما می خواهید در تمام جاها قوی باشید، شما در هیچ جاه قوی نخواهید بود. بناً ما توجه را به نقاط کلیدی که فکر می کنیم برای ماموریت ما از لحاظ تاکتیکی مهم است متمرکز ساخته ایم. یک مقام ناتو می گوید، در حال حاضر در پاکستان یک نوع آشفتگی بزرگ دیده می شود، زیرا توجه آنها بیشتر بسوی هند معطوف شده تا به افغانستان.
XS
SM
MD
LG