لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۶

پاکستان از شبکه حقانی به حیث ابزار برای منافع خود در منطقه استفاده می کند


هرچند گروه طالبان مسوولیت حملات بر نیروهای بین المللی و افغان در مناطق مختلف افغانستان را به عهده می گیرند ولی در این اواخر از شبکه حقانی در این خصوص بیشتر نام گرفته می شود. ادارات امنیتی افغانستان، مقامات امریکایی و قوماندانان ناتو حملات شورشیان در شرق و جنوب افغانستان در نزدیکی کابل را اکثر به شبکه حقانی نسبت می دهند.

اداره امنیت ملی افغانستان به این باور است که شبکه حقانی که از سوی سراج الدین حقانی پسر قوماندان مشهور جهادی سابق جلال الدین حقانی رهبری می شود در مناطق قبایل وزیرستان شمالی متمرکز بوده و از حمایت کامل اردو و استخبارات پاکستان برخوردار است.

بعد از تماس های مقدماتی میان نماینده گان ملا عمر و وزارت خارجه امریکا در اوایل سال جاری در قطر و آلمان، تحلیل گران اوضاع بیشتر به این باور بودند که گروه حقانی به صورت مستقلانه از شورای کویته فعالیت می کند، بیشتر با القاعده و اسلام آباد ارتباط داشته و امکان دارد شورای کویته نتواند در مذاکرات صلح از آن نماینده گی کند.

ولی سراج الدین حقانی در یک مصاحبه با آژانس خبر رسانی رویترز در این اواخر وفاداری خود به شورای کویته را مورد تاکید قرارداده گفت، هر تصمیم که شورای طالبان در مورد آینده افغانستان داشته باشند از آن حمایت می کند.

جنرال محمود شاه افسر سابق اردوی پاکستان که اکنون تحلیل گر امور سیاسی می باشد به این باور است که اگر ملا عمر به صلح رو آورد شبکه حقانی نیز از فعالیت های مسلحانه دست بردار خواهد شد. اما او حمایت اردو و استخبارات پاکستان با این شبکه را رد می کند.

جنرال محمود شاه می گوید:
« به همه از سابق معلوم است که شبکه حقانی یک بخش از طالبان بوده و حقانی یک قوماندان از جمله قوماندان های طالبان است. رسانه های امریکا مانند تبلیغات که برای زیرفشار قرار دادن عراق در باره موجودیت سلاح کشتار جمعی در این کشور به راه انداخته بودند سعی دارند با مرتبط دانستن شبکه حقانی با پاکستان اسلام آباد را زیر فشار قرار دهند. شبکه حقانی در پاکستان نه بوده بلکه در افغانستان می باشد.»

ولی کارشناسان افغان تاکید می کنند که گروه طالبان زیر فرماندهی ملا عمر اکنون ضعیف شده است و پاکستان و شماری از کشورهای عربی برای دنبال کردن اهداف ستراتیژیک خود از شبکه حقانی بیشتر حمایت می کنند. احمد سعیدی یک کارشناس افغان می گوید:

«چیزی را که پاکستان در مورد پیوستگی شبکه حقانی با گروه ملا عمر می گوید، درست نیست. این دو گروه در مناطق ازهم جدا بود و باش دارند. طالبان یک شورا در کویته دارند. ولی حقانی در میرانشاه و وزیرستان است. تا که یک قدرت و تنظیم چون استخبارات آی اس آی عقب آن ایستاده نه باشد از چنین امکانات برخوردار شده نه می تواند. امریکایان نسبت به طالبان از جلال الدین بیشتر نگرانی دارند چون استخبارات پاکستان و کشورهای عربی مانند عربستان سعودی از آن حمایت می کنند.»

مقامات شورای عالی صلح افغانستان نیز تاکید کرده می گویند تاکه شبکه حقانی ارتباط خود را با القاعده و دیگر سازمان های تروریستی خارجی قطع نه کند با این گروه گفتگو و مذاکره نه می کند. ایاز خان خبرنگار بخش خبری رادیو آزادی به این باور است که پاکستان از شبکه حقانی به حیث وسیله و ابزار حفاظت منافع خود در منطقه استفاده می کند.

«اردوی پاکستان از جمله هفت ولسوالی مناطق قبایل در شش ولسوالی عملیات کرده اند ولی در وزیرستان شمالی هنوز کدام عملیات انجام نه شده چون شبکه حقانی و گروهای وابسته به آن در آنجا متمرکز هستند. این وضعیت گمان حمایت پاکستان از این شبکه را بیشتر تقویت می بخشد. جنرالان سابق اردوی پاکستان در صحبت با رسانه ها مبارزه حقانی را یک مبارزه ملی خود دانسته اند.»

از سوی دیگر سفیر امریکا در اسلام آباد هفته گذشته گفت شبکه حقانی نه تنها از حمایت استخبارات پاکستان بلکه از همکاری حکومت این کشور نیز برخوردار است. برخی از کارشناسان نیز به این باورند که اسلام آباد در امور افغانستان نسبت به شورای کویته بیشتر بر شبکه حقانی اتکا می کند و این گروه برای دولت افغانستان و نیروهای خارجی خطرناکتر بوده است.

کارشناسان به این باورند که در سایه حمایت کشورها و حلقات منطقه از شورشیان، موفقیت روند صلح در افغانستان و استحکام امنیت حداقل در آینده نزدیک در این کشور بعید به نظر می رسد.
XS
SM
MD
LG