لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۷

سر از فردا برای سه روز در افغانستان ماتم ملی خواهد بود


شورای وزیران به مناسبت شهادت استاد برهان الدین ربانی در افغانستان سه روز ماتم ملی اعلان کرد
شورای وزیران به مناسبت شهادت استاد برهان الدین ربانی در افغانستان سه روز ماتم ملی اعلان کرد
به دنبال ترور برهان الدین ربانی رییس جمهور سابق و رییس شورای عالی صلح افغانستان، نشست فوق العاده کابینه حکومت افغانستان به هدف بحث روی چگونگی این حادثه و گرفتن آماده گی ها برای برگزاری مراسم جنازه و فاتحه آقای ربانی دایر شد.

در این اجلاس که پیش از چاشت روز چهارشبه برگزار گردید، تصمیم گرفته شده است که به خاطر کشته شدن برهان الدین ربانی برای سه روز در این کشور ماتم ملی اعلام شود.

داکتر سید مخدوم رهین وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان به رادیو آزادی گفت که در نشست کابینه در مورد مراسم خاک سپاری این مقام برجسته شورای عالی صلح نیز بحث شد و زمان و محل برگزاری این مراسم مشخص گردید.

«روز های پنجشنبه، جمعه و شنبه به عنوان رو های عزاداری اعلام شد، جنازه قبل از ظهر روز جمعه دفن می شود و محل دفن تپه وزیر اکبرخان است. به موجب فتوای شورای سرتاسری علمای افغانستان نماز جنازه غیابی بعد از انجام نماز جنازه در پایتخت در ولایات هم می تواند گرفته شود و هم چنان فاتحه عمومی در همه ولایات.»

برهان الدین ربانی رهبر سابق جهادی و رییس شورای عالی صلح افغانستان عصر روز سه شنبه در یک حمله انتحاری در منزل اش در منطقه وزیر محمد اکبرخان در کابل کشته شد. به اساس گزارش ها در این رویداد چهار تن دیگر به شمول محمد معصوم ستانکزی مشاور ارشد رییس جمهور افغانستان و رییس دارالانشای شورای عالی صلح و رحمت الله واحدیار یک عضو این شورا جراحت برداشته اند.

وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان در بخش از صحبت هایش گفت که به هدف پیشبرد امور مربوط به خاکسپاری، فاتحه و پذیرایی مهمانان خارجی که در این مراسم اشتراک می کنند تدابیر لازم اتخاذ شده و تعدادی از کمسیون ها ایجاد گردیده اند.

«کمسیون های که تعیین شد عبارت اند از کمسیون مراسم تشعیع جنازه که وزیر دفاع در راس آن است، کمسیون امور امنیتی که وزیر داخله در راس آن است و رییس عمومی امنیت ملی با او همکاری می کند، کمسیون پخش و نشر و مطبوعات و امور فرهنگی که وزیر اطلاعات و فرهنگ در راس آن است. در عین حال وزارت خارجه وظیفه کمسیونی را بر عهده دارد که از مهمان های خارجی که بخواهند در مراسم جنازه و یا فاتحه اشتراک بکنند کار بر عهده وزارت خارجه است.»

تا حال مسوولیت کشتن برهان الدین ربانی را کسی و یا گروهی به عهده نگرفته و ارگان های امنیتی افغانستان گفته اند که در ختم تحقیقات این روشن خواهد شد که چه کسی در این رویداد دست داشته است. وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز گفت که در این ارتباط در اجلاس کابینه بحث های گسترده یی صورت گرفت.

قتل آقای ربانی واکنش های ملی و بین المللی را به همراه داشته و این رویداد به شدت محکوم گردیده است.


ستار فروغ
XS
SM
MD
LG