لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۸

رییس جمهور کرزی به افغانستان برگشت


رییس جمهور کرزی سفرش به ایالات متحدهء امریکا را پایان داده به افغانستان برگشت.

احمد ضیاء سیامک هروی یک سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان که در این سفر رییس جمهور را همراهی می کرد، در صحبت با رادیو آزادی گفت، که آقای کرزی و هیات همراهانش حوالی ساعت پنج و نیم عصر روز چهار شنبه به کابل رسید.

به گفتهء آقای هروی، رییس جمهور به شفاخانهء سردار محمد داوود خان رفته با اعضای خانوادهء استاد برهان الدین ربانی رییس شورای عالی صلح افغانستان دیدار کرده، به آنها تسلیت گفت.

آقای هروی گفت، رییس جمهور از جنازهء استاد برهان الدین ربانی هم دیدن کرد و به روح او اتحاف دعا نمود.

رییس جمهور کرزی به روز دوشنبه بخاطر شرکت در ششصت و ششمین اجلاس عمومی سازمان ملل متحد به نیویارک رفت و اما بخاطر کشته شدن استاد برهان الدین ربانی سفرش را ناتمام گذاشت.

حامد کرزی در آستانهء بازگشت به کابل، با همتای امریکایی اش در نیویارک ملاقات کرد.

به اساس یک اعلامیهء ریاست جمهوری افغانستان، در این دیدار دو رهبر قتل استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور اسبق افغانستان را ضایعهء بزرگ خواندند.

اما به گفتهء بارک اوباما، این ضایعه نباید مانع تلاش هایی شود، که از سوی افغانستان و ایالات متحدهء امریکا به منظور ایجاد فضای امن و با ثبات برای مردم افغانستان، ادامه دارد.

به گفتهء ریاست جمهوری افغانستان، حامد کرزی در جریان ملاقات اش با بارک اوبامه گفته است، آنچه که رخ داد، نمی تواند ما را از اجرای کار هایی مانع شود، که به هدف پیروزی در افغانستان روی دست داریم.

استاد برهان الدین ربانی رییس جمهور سابق افغانستان و رییس شورای عالی صلح عصر روز سه شنبه در نتیجهء یک حملهء انتحاری در خانه اش کشته شد.

به گفتهء وزارت داخلهء افغانستان، مهاجم انتحاری مواد انفجاری را در دستارش جابجا کرده بود و به بهانهء اینکه می خواست در مورد پروسهء صلح در کشور با آقای ربانی گفتگو کند، توانسته به خانهء او راه پیدا کند.

این در حالیست که پیش از این برخی از مقام های دولتی افغانستان به شدت بخاطر قتل زنجیره یی شخصیت ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده اند.

قبل از این جنرال داوود داوود قوماندان زون 303 پامیر در شمال، احمد ولی کرزی رییس شورای ولایتی قندهار، جان محمد خان مشاور رییس جمهور، محمد هاشم وطنوال نمایندهء مردم ارزگان در ولسی جرگه، خان محمد مجاهد قوماندان امنیهء قندهار، عبدالرحمن سید خیلی قوماندان امنیهء قندز، و جنرال شاه جهان نوری قوماندان امنیهء تخار نیز، یکی پی دیگر در رویداد های جداگانهء تروریستی جان باخته اند.
XS
SM
MD
LG