لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

«مقامات عدلی و قضایی افغان برای غاصبین زمین اسناد می دهند»


یک تعداد از سناتوران در افغانستان می گویند که نیاز است در برابر غاصبین زمین در این کشور مبارزه جدی صورت گیرد. این سناتوران بدین باور اند که در حال حاضر ارگان های عدلی و قضایی در افغانستان با دادن اسناد برای غاصبین زمین با آنها همکاری می کنند.

«برای غاصبین زمین و مافیای زمین ارگان های قضایی و عدلی اسناد تهیه می کند مردم عادی افغانستان غاصب نیست تا حال کسی مجازات شده؟ کسی گرفتار شده؟ تاز مانی که مافیای فساد اداری را گم نه کنید غاصبین گم نمی شوند.»
«در طول تاریخ افغانستان به اندازی که در این دوره زمین غصب شده است در دوره جنگ های داخلی که شصت هزار نفر کشته شدند غصب نه شده بود.»


اما عبدالمالک کاموی آمر اداری قوه قضایه ستره محکمه افغانستان از اظهار نظر در این مورد خود داری کرده و تاکید کرد که سناتوران باید بخاطر اثبات ادعای شان اسناد موثق داشته باشند. از سوی دیگر شماری از افغانها عاملین اصلی غضب زمین های دولتی را در افغانستان مقامات دولتی و شماری از اشخاص با نفوذ می دانند که به گفتهء آنان با استفاده از زور و قدرت دست به غضب زمین می زنند.

دو تن از باشنده گان شهر کابل در مورد چنین می گویند:
«همین ولسوالان و قوماندان ها زمین ها را غصب می کنند که زور دارند غریب ها کجا توان غصب کردن را دارند. یک تعداد از لنگ ها در ساحه توسعه یی رحمن مینه زمین مکتب و مسجد را غصب کرده زمین دولتی را خانه جور کرده اند کسی چیزی برای شان نمی گوید.»

به اساس گزارش ها تنها در شهر کابل بیش از یک صد هزار جریب زمین از سوی زور مندان و شماری از مسولان حکومتی غصب گردیده است. محمد یونس نو اندیش شاروال کابل می گوید، با وجود تلاش هایش برای جلوگیری از غصب زمین و اعمار بلند منزل ها از نزد زور مندان تا هنوز موفق نیست.

شاروال کابل اخیراً در یکی از کمسیون های مشرانو جرگه گفته بود باوجود تقاضاهای مکرر او، ارگان های امنیتی در امر جلوگیری ازغصب زمین ها و اعمار بلند منزل ها با شاروالی کابل همکاری نمی کنند:
«به صد ها مکتوب در مورد بلند منزل ها به ارگان های امنیتی، قضایی و چندین مراجعه دیگر ارسال کردیم تا ما را در قسمت مشکل ما کمک کنند ولی متاسفانه کسی ما را قسمی که ما تقاضا داشتیم کمک نه کرد.»

اما مسوولان وزارت امور داخله افغانستان با آنکه مشکلات را در بعضی از موارد می پذیرند، اما به صورت کل این مساله را رد می کنند. صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت در مورد می گوید:
«حوزه های پولیس در همه ساحات با شاروالی کابل همکار است بلی این را می پذیریم که در بعضی موارد مشکلات وجود داشته که ما نه توانستیم مطابق به خواست شاروالی با آنها کمک نمایم ولی پولیس ما همیشه آماده است تا شاروالی را در حل مشکلات کمک نماید.»

انتقاد های هم وجود دارد که دولت به طور کل قادر نیست تا با این مشکل مبارزه کرده و جلو زورمندان را بگیرد. اما محمد آصف رحیمی وزیر زراعت افغانستان می گوید، اخیراً به هدف تثبیت و جلوگیری از غصب زمین های دولتی اداره اراضی را ایجاد نموده اند که کارکرد های آن اداره در بازپس گیری زمین های دولتی از نزد غاصبین موثر بوده است.

«ماحدود هفت صد قضیه را در طول هشت ماه گذشته در کمسیون حل منازعات به ادارات ذیربط پیش نهاد کردیم و یک تعداد قضایا را خود ما حل کردیم و در حدود چهل و چهار جریب زمین دوباره در جمع املاک دولتی قید شده است و موضوع جریان دارد و به صد ها قضیه دیگر در نزد وزارت زراعت موجود است.»

گفته می شود غصب زمین های دولتی در افغانستان یکی از موانع بزرگ در راه اجرای پروژه های توسعه و باز سازی در این کشور شمرده می شود . سوال های وجود دارد که آیا دولت خواهد توانست چهار ملیون جریب زمین دولتی را که در طول سالهای گذشته از سوی زورمندان غصب شده است دوباره پس بگیرد؟ برخی از کارشناسان باز پس گیری این زمین ها را از نزد زورمندان یک کار مشکل می دانند.

غرزی خواخوژی یکتن از کارشناسان و معاون قبلی شاروالی کابل بدین باور است، که زمین های غضب شده از سوی زورمندان بالای افراد دیگری بفروش رسیده است:
«فعلاً بسیار خانه های بلند منزل ساخته شده است اما یک تعداد زمین ها برای کسانی داده شده است که واقعاً مستحقین هستند مگر متاسفانه که این زمین ها از سوی غاصبین زمین بالای آنان به فروش رسیده است و در آن خانه ها از سوی غاصبین زمین بالای آنان بفروش رسیده است در آن خانه ها جورشده است این یک کار مشکل است.»

مسوولان در وزارت عدلیه افغانستان چند سال قبل نیز اعلام کرده بودند که شماری از افراد زورمند برعلاوه غضب زمین های دولتی بر نقشه های رسمی موجود در ادارات دسترسی پیدا کرده و با تغییر اسناد، زمین های غضب شده را بنام خود کرده اند.

در افغانستان برعلاوه فساد اداری و کشت مواد مخدر بزرگ ترین مشکل دیگر غصب زمین های دولتی از سوی مافیای زمین است که به باور شماری منتقدان تا هنوز در این کشور ادامه داشته و کدام راه موثر برای جلوگیری کامل آن دریافت نگردیده است.


جاوید حسن زاده
XS
SM
MD
LG