لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۵

مولن: شبکه حقانی به حیث شاخه اداره استخبارات پاکستان عمل می کند


امیرالبحر مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا
امیرالبحر مایک مولن لوی درستیز قوای مسلح امریکا
امیرالبحر مایک مولن که وظیفه اش به حیث لوی درستیز قوای مسلح امریکا در ماه آینده به پایان می رسد، با کلمات واضح بر اداره آی اس آی پاکستان اتهام وارد کرد که از شبکه حقانی حمایت می کند.

لوی درسیز نیروهای مسلح امریکا تصریح کرد که انفجاری مواد جابجا شده در یک لاری در دهم ماه سپتمبر در ولایت وردک که در نتیجه آن 5 عسکر افغان کشته و 77 عسکر امریکایی زخمی شدند و حمله گروه حقانی بر سفارت امریکا در کابل، به کمک آی اس آی پلان شده بود.

او گفت:
«شبکه حقانی در حقیقت به حیث شاخه از اداره استخبارات پاکستان آی اس آی، عمل می کند. شبکه حقانی با حمایت آی اس آی حملات اوپراتیفی شان را پلان می کند و حملهء بمبی ماه جاری میلادی که مواد منفجره در یک موتر لاری جابجاشده بود و همچنان حمله بر سفارت ما در کابل را، تنظیم کرده است.»

امیرالبحر مایک مولن گفت، این پالسی اردوی پاکستان به حیثیت و اعتبار این کشور، صدمه وارد می کند.
وی افزود:
«با استفاده از خشونت و افراطیت بحیث یک وسیله در انتخاب یک پالسی، حکومت و بطور خاص اردو و آی اس آی نه تنها شراکت استراتژیک را با امریکا به خطر مواجه می سازد، بلکه چانس پاکستان را به حیث یک کشور مشروع، با نفوذ و قابل احترام در منطفه نیز از بین می برد.»

مایک مولن به پاکستان هشدار داد که پاکستان تنها و تنها با اجتناب ازین پالسی می تواند آیِنده مثبت در پیش داشته باشد.
او گفت:
« آنها شاید فکر کنند که با استفاده از جنگجویان بیگانه منفعت آینده خود را یقینی می سازند و یا به نظر آنها عدم تعادل رقابت های منطقوی را رنگ تازه می دهند. اما در حقیقت آنها این بازی را از قبل باخته اند. آنها با صدور خشونت ها امنیت داخلی و موقف منطقوی شان را از بین می برند، به اعتبار بین المللی خود صدمه می رسانند و رفاه اقتصادی خود را به خطر مواجه می سازند. اما تنها وداع با این پالسی راه به سوی آینده پاکستان باز خواهد شد.»

در این اواخر، امیر البحر مایک مولن لوی درستیز نیروهای مسلح، دیود پیترویس رییس اداره استخبارات مرکزی و هیلاری کلنتن وزیر خارجه امریکا، با همتایان پاکستانی شان ملاقات کردند و از اسلام آباد خواستند که بر ضد شبکه حقانی اقداماتی را روی دست گیرد.

امیرالبحر مایک مولن در اظهارت اش در کمیته خدمات نظامی سنای امریکا در مورد فساد اداری در افغانستان نیز صحبت کرده گفت:
« اگر جلو فساد اداری گسترده و سیستماتیک در افغانستان گرفته نشود و ما به عجله نیروهای خود را ازین کشور کاهش دهیم. باور دارم که بر افغانستان حکومتی حاکم می شود که افغانان بالای آن اعتماد نخواهند کرد.»

لوی درستیز قوای مسلح امریکا اضافه کرد، در آن صورت در پی وضعیت خوب آن بمیان آمدن مناقشهء منطقوی و در پی بدترین حالت آن، امکان دارد حکو مت به سقوط مواجه شود و در نهایت منجر جنگ داخلی خواهد شد.
XS
SM
MD
LG