لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

اتهامات علیه پاکستان باعث خواهد شد امریکا متحد خود را از دست بدهد


حینا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان
حینا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان
حینا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان این ادعای مقامات امریکایی را رد نمود که گفته اند، اداره استخبارات پاکستان از تندروان اسلامی در حمله علیه نیروهای امریکایی در افغانستان حمایت می نماید. وزیر خارجه پاکستان که به غرض شرکت در اجلاسی عمومی ملل متحد به ایالات متحده امریکا رفته بروز پنجشنبه از نیویارک به تلویزیون جیو به ایالات متحده امریکا هشدار داد و گفت، این ادعاها محض یک اتهام است و در صورت دوام این اتهامات، خطر آن وجود دارد که ایالات متحده پاکستان را بحیث یک شریک و متحد از دست بدهد و این به بهای زیاد برای شان تمام خواهد شد.

وزیر خارجه پاکستان گفت، هر چیز علنی راجع به یک متحد و راجع به یک شریک مبنی بر اهانت و متهم ساختن دوباره غیر قابل قبول است. این اظهارات وزیر خارجه پاکستان به تعقیب بیانات مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا در کمیته خدمات دفاعی سنای امریکا صورت می گیرد.

مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا بروز پنجشنبه (ISI) اداره استخبارات پاکستان را به حمایت از شبکه حقانی در پلان گذاری و حمله هفته گذشته بالای سفارت امریکا در افغانستان و در حمله یک موتر بمب یک روز قبل از آن که در نتیجه آن 77 عسکر امریکایی کشته شدند متهم نمود.

لوی درستیز امریکا همچنان گفت، ایالات متحده امریکا معلومات قابل اعتباری بدست دارد که شبکه حقانی با کمک اداره استخبارات پاکستان مسوول حمله 28 ماه جون بالای هوتل انترکانتیننتل در کابل و بعضی حملات دیگر می باشد.

بروس ریدل یک تحلیلگر سابق اداره استخبارات امریکا که بارک اوباما را در امور افغانستان مشوره می دهد به آژانس رویترز گفته است، شورشیان که بتاریخ سیزدهم ماه سپتامبر بالای سفارت امریکا و قرارگاه ناتو حمله کردند، هم قبل از حمله و هم در جریان حمله با اشخاصی در داخل اداره استخبارات پاکستان ارتباط تلفونی داشتند و این تلفونها اکنون در اختیار مقامات امنیتی ایالات متحده امریکا قرار دارد.

مایک مولن لوی درستیز ایالات متحده امریکا به کمیته خدمات دفاعی سنای آن کشور گفت، پاکستان خشونت صادر می نماید و هرگونه موفقیت را در افغانستان تهدید می نماید. مولن همچنان گفت، شبکه حقانی بحیث یک سلاح تمام عیار اداره (ISI) در جهت ضعیف ساختن تلاشها در مبارزه علیه تروریزم عمل می کند.

لوی درستیز ایالات متحده امریکا می گوید، استفاده از افراطیون خشونت گر بحیث یک افزار سیاست، حکومت پاکستان و بطور مشخص اردو و اداره استخبارات پاکستان نه تنها دورنمای مشارکت ستراتیژیک ما را به مخاطره می اندازد بلکه فرصتی را که پاکستان بحیث یک کشور قابل احترام و دارای نفوذ مشروع منطقوی باشد هم از دست می دهد.

این اولین بار است که یک مقام بلند پایه امریکایی با الفاظ تند و درشت اداره استخبارات پاکستان را مستقیماً به حملات تروریستی دخیل می داند و مشخص می سازد که برخورد ایالات متحده امریکا با اسلام آباد تغییر کرده است. زیرا در گذشته ها، انتقادات از پاکستان در مباحثات شخصی به رهبران پاکستان گفته می شد.

بسیاری تحلیلگران به این باورند، با وصف روابط شدیداً صدمه دیده دو کشور، پاکستان می خواهد ارتباطات خود را با گروپ های شورشی حفظ کند تا از آنها بحیث اجنت و متحد بعد از خروج نیروهای خارجی از افغانستان استفاده نماید.
XS
SM
MD
LG