لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۷

کشف جدید معادلهء مشهور (E=mc2) آلبرت انشتین را شاید نادرست ثابت سازد!


مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا در سویس
مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا در سویس
دانشمندان مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا که در سویس موقیعت دارد، می گویند، آن ها تصور می کنند که توانسته اند، حرکت اجسام کوچکتر از اتوم را مستند سازند که سریع تر از سرعت نور حرکت می کنند.

نتایج این تحقیقات به اندازهء مهم و دگرگون کننده در علم فزیک است که دانشمندان می گویند، خود آن ها نیز به این کشف شان باور کرده، نمی توانند.

در صورتیکه این کشف درست ثابت شود، اساسات علم فزیک از تهداب دگرگون شده، معادلهء مشهور 1905 نسبیت آلبرت انشتین یعنی (E=mc2) نادرست ثابت خواهد شد. براساس تیوری آلبرت انشتین هیچ چیز سریع تر از نور حرکت نمی کند.

با این ادعای مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا (CERN) در حلقات علمی، بین دانشمندان علم فزیک نیز با شک و تردید برخورد شده است. خود دانشمندان مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا نیز گفته اند که آن ها آماده نیستند تا دریافت هایشان شان را به مثابهء یک کشف جدید ارایه کنند.

دانشمندان مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا از دانشمندان و علمای فزیک در سرتاسر جهان خواسته اند تا در این زمینه تحقیقات کنند. برخی دانشمندان این دریافت را یک اشتباه در محاسبات و فعالیت سیستم های تخنیکی می دانند.
جیمز گیلی(James Gillies) سخنگوی مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا (CERN) می گوید:
«اینگونه مسایل در سیانس خیلی رخ می دهد. چیزهای که غیر معمول می نمایند. اولین چیزی که در اینگونه موارد گفته می شود اینست "من به این مساله باور ندارم" بعد شما وضعیت، محاسبات، تجزیه ها، وسایل تخنیکی، همه و همهء مسایل را دوباره مطالعه و دقیقاً بررسی می کنید. قدم بعدی اینست که حلقات وسیعتر دانشمندان در آن مورد مطالعه و تحقیق کنند، چیزی که همین اکنون صورت می گیرد.»

دانشمندان مرکز تحقیقاتی فرمی لب(fermilab) شیکاگو همین اکنون تحقیقات را در مورد ادعای مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا (CERN)آغاز کرده اند. قبلاً در سال 2007 دانشمندان مرکز تحقیقاتی فرمی لب(fermilab) شیکاگو متوجهء الکترون های شده بودند که سریعتر از سرعت کهکشانی 299792 کیلومتر در ثانیه حرکت می کردند. اما بعداً کشف اشتباهات در محاسبات شان، این دریافت را تحت تاثیر قرار داد.

دانشمندان مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا (CERN) می گویند موفق به مشاهدهء الکترون های شده اند که 60 ملیاردم حصهء یک ثانیه سریع تر از سرعت نور حرکت می کنند.
جیمز گیلی(James Gillies) سخنگوی مرکز تحقیقات هستوی اتحادیهء اروپا (CERN) می گوید به هر صورت، حصول نتایج تحقیقات مستقل در این رابطه حداقل یک ماه، شاید هم سال ها را در بر گیرد.
XS
SM
MD
LG