لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

دو امریکایی رها شده از زندان ایران، رژیم ایران را به بی رحمی محکوم کردند


شان بایر و جاش فیتل دو امریکایی که اخیراً از یک زندان ایران رها شدند
شان بایر و جاش فیتل دو امریکایی که اخیراً از یک زندان ایران رها شدند
دو کوهنورد امریکایی که بعد از سپری کردن بیشتر از دو سال از زندانی در ایران رها شدند، روز یکشنبه بی رحمی رژیم ایران را محکوم کرد.

شان بایر و جاش فیتل صبح روز یکشنبه یعنی یک روز پس از رهایی شان از زندانی در ایران به ایالات متحده امریکا رسیدند.

باییر و فیتل به میانجیگری کشور عمان به ضمانت یک ملیون دالر رها شدند.

آنها با رسیدن به میدان هوایی نیویارک از سوی خانواده های شان مورد استقبال قرار گرفته، در یک نشست خبری اشتراک کردند.

این دو تبعهء امریکایی در این نسشت خبری از دوره طولانی زندان در سلول های انفرادی شان، حکایت کردند.

شان بایر گفت: آنها بی رحمی رژیم ایران را تجربه کردند.

وی گفت: به آنها هیچ گاهی اجازه دیدن با مقامات قنسولی سفارت سویس که حامی منافع امریکا در ایران است، داده نشد و هم با وکیل مدافع شان صحبت کرده نمی توانستند.
جاش فیتل گفت:

« ما چند بار دست به اعتصاب غذایی زدیم تا این که از دوستان خود نامه دریافت کردیم. چند بار و به تکرار صدای فریاد زندانیان را می شنیدیم که مورد لت و کوب و سرزنش قرار می گرفتند و ما هیچ چیز کرده نمی توانستیم.»

جاش فیتل گفت که برای آنها از اول آشکار بود که ایران آنها را گروگان گرفته است. زیرا با آن که بی گناهی شان ثابت شده بود، اما بازهم حکومت ایران قضیه آنها را به اختلافات این کشور با امریکا ربط می داد.

شان بایر گفت که آنها تقریباً منزوی از جهان و هر آنچه که آنها دوست داشتند قرارداده شده بودند و آزادی و حقوق شان سلب شده بود.

باییرافزود:
« اکنون که من رها شده ام، اگر شما از من بپرسید که ما می توانیم حکومت ایران را بخاطر آنچه که در برابر ما انجام داده ببخشیم؟ پاسخ من این خواهد بود که ما چگونه حکومت ایران رابخشیده می توانیم که ما چند نفر بی گناه را زندانی کرده بود.»

او گفت:

« هر زمانی ما در زندان از وضعیت و شرایط زنده گی شکایت می کردیم. نگهبانان ما فوراً زندان گوانتناما را مثال می دادند و وضعیت در زندان گونتاناما را با زندانیان در ایران مقایسه می کردند. آنها همچنان از زندان های ادارهء استخبارات مرکزی امریکا در نقاط مختلف جهان و همچنان از وضعیت ایرانی ها و سایر زندانیان در زندان های امریکا یاد آوری می کردند. من بارو ندارم که همچون تخطی ها از حقوق بشر از جانب حکومت ما توجیح برای چنین برخورد ها با ما حتی برای یک لحظه هم باشد.»

شان باییر و جاش فییتل همراه با سارا شورد در جولای سال 2009 میلادی بعد از این که سرحد بین کردستان عراق و ایران را هنگام کوهنوری عبور کردند، دستگیر شدند.

خانم شورد که در همان زمان با شان باییر تازه نامزد شده بود، پس از 14 ماه زندان رها شد.
XS
SM
MD
LG