لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۵

« امریکا در مرکز بازی سیاست های قرن 21 در آسیا»


هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
سیاست های قرن 21 در آسیا تصمیم گرفته می شود نه در افغانستان و عراق و ایالات متحدهء امریکا در مرکز این بازی قرار خواهد داشت. این مطلب تحلیلی به قلم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا نوشته شده و در مجله فارن پالیسی به نشر رسیده است.

نویسنده مقاله می نویسد، در زمانیکه جنگ در عراق خاتمه می یابد و امریکا به خارج ساختن نیروهای خود از افغانستان آغاز کرده است، ایالات متحدهء امریکا در محور اصلی کار قرار دارد.

در ده سال گذشته، ما منابع فراوانی در این دو کشور مصرف کردیم. در ده سال آینده ما باید بیدار و هوشیار باشیم راجع به اینکه در کجا، وقت و انرژی خود را سرمایه گذاری کنیم تا رهبری ما برای تامین منافع و توسعه ارزش های پایدار ما در بهترین موقف و موضع قرار داشته باشند.

یکی از وظایف بسیار مهم سیاستمداری امریکا در ده سال آینده اینست که سرمایه گذارهای اقتصادی، دیپلوماتیک و ستراتیژیک را در آسیا پسیفیک افزایش بدهد. زیرا آسیا پسیفیک یکی از ماشین های کلیدی سیاست های جهانی خواهد بود که از نیم قاره هند تا سواحل غربی امریکا امتداد دارد که شامل دو بحر و نصفی از نفوس جهان است. در این منطقه، چندین متحد کلیدی ما و قدرت های مهم نو ظهور مانند، چین، هند و اندونیزیا موقعیت دارند.

خانم کلنتن نویسنده مقاله در ادامه می نو.یسد، در زمانیکه منطقه از یک امنیت کامل و طرح اقتصادی سالم برخوردار است، تعهد ایالات متحده امریکا در اینجا مهم پنداشته می شود.

عراق و افغانستان هنوز در حال انتقال است که ما را در داخل به چالش هایی جدی اقتصادی روبرو ساخته و در صحنهء سیاسی امریکا، هم کسانی هستند که می خواهند موقف خود را تغییر ندهیم و نیروهای خود را به کشور برگردانیم. آنها می خواهند بخاطر فشار اولویت های داخلی عساکر خود را هر چه زودتر کاهش بدهیم. این انگیزه ها قابل درک اما گمراه کننده می باشد.

آنهایکه می گویند ما بیشتر از این از عهده مصروفیت جهانی بر آمده نمی توانیم، کاملاً به عقب می بینند، زیرا کار ما در خارج از کشور برای بازکردن بازار های جدید تجارتی تا تحت کنترول در آوردن انتشار سلاح اتومی و آزاد نگهداشتن مسیر کشتی رانی برای تجارت، کلیدی برای رفاه و ثبات ما در داخل کشور است.

خانم کلنتن می نویسد، در آن طرف سرحدات ما، مردم نیز راجع به نیات و آرزومندی ما فکر می کنند و می پرسند آیا ما به رهبری جهانی خود ادامه می دهیم؟ آیا ما واقعاً در آنجا می مانیم یا به علت حوادث در جای دیگر پریشان می شویم؟ آیا ما می توانیم تعهد قابل اعتبار اقتصادی و ستراتیژیک خود را در آسیا حفظ کنیم و از طریق عمل آن را حمایت نمایم؟ جواب بلی است: ما می توانیم و می خواهیم.

همان طوریکه آسیا برای آیندهء امریکا مهم است، مصروف شدن امریکا هم برای آینده آسیا مهم می باشد. منطقه نسبت به هر وقت دیگر به رهبری و تجارت ما علاقه مند است. ما یگانه قدرت و یگانه شریک عمده تجارت و سرمایه گذاری، یک منبع نوآوری هستیم که کارگران هر دو طرف بحر پسیفیک می توانند از آن بهره مند شوند. ما مهماندار 350 هزار شاگرد آسیایی در هر سال هستیم. ما قهرمان بازار آزاد و مدافع حقوق جهانی بشر هستیم.

وزیر خارجه امریکا در ادامه مقاله می نویسد، من شاهد دیدن دست اول تحولات سریع در منطقه بودم که تاکید می دارد، آینده امریکا با آینده آسیا پسیفیک تا چه حد با هم پیچیده و درهم بافته شده است.

خلاصه که، برگشت ستراتیژیک ما به منطقه با منطق تلاش های جهانی ما برای حفظ و دوام رهبری جهانی امریکا منطبق است.

خانم کلنتن در اخیر این بخش مقاله می پرسد، این ستراتیژی منطقوی چگونه خواهد بود؟ در آغاز این مقتضی یک تعهد پایدار است که من آنرا « استقرار یک دیپلوماسی پیشقدم می خوانم.» معنی اش اعزام و توزیع یک سلسله کامل سرمایه دیپلوماتیک، بشمول فرستادن مقامات بلند پایه، متخصصین امور انکشافی، تیم های نمایندگی دایمی به هر کشور و هر گوشهء منطقه آسیا پسیفیک می باشد.
XS
SM
MD
LG