لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

ایران روستای در ولایت نیمروز را بخشی از قلمرو خود می خواند


به دنبال نزاع بر سر یک روستا در ولایت نیمروز، ایران هفت هاوان را به خاک افغانستان فیر کرده است.

معاون والی نیمروز می گوید: در باره تلفات و خسارات ناشی از فیر هاوان ها از سوی ایران به ولایت نیمروز تا حالا گزارشی در دست نیست. و ما این موضوع را به مقامات در کابل اطلاع دادیم.

در اوایل هفته جاری مقامات ایرانی ادعا کردند که روستایی در ولایت نیمروز در افغانستان بخشی از قلمرو ایران می باشد و همین مساله به گفته معاون والی نیمروز به فیر هاوان های دیروز بر ولایت نیمروز منجر شد. وی گفت: هر دو رویداد مربوط می شود به یک روستا و اردوی ایران نیرو های خود را در ادامه خط مرز گسترش داده است.

معاون والی نیمروز می گوید:

« مقامات ایران اخیراً نامهء به ما فرستاده و در آن نوشته بودند که روستای بادیچی در منطقه کنگ شامل جغرافیای ایران می شود که برای سالیان به افغانستان وصل شده است.»

روستای بادیچی که در مرز افغانستان و ایران موقعیت دارد به گفته مقامات در سال های 2005 و 2006 در اثر سیلاب ها ویران گردید و حالا بازسازی شده است.

منطقه کنگ در 30 کیلومتری زرنج مرکز نیمروز موقعیت دارد.

معاون والی نیمروز به خبر رسانی آلمان گفت: در صورت جدی شدن اوضاع قوای افغانستان قادر به دفاع از خود هستند.

ایران با افغانستان حدود یک هزار کیلومتر سرحد دارد . با وجود اتهامات از سوی قوای ناتو و ایالات متحده که ایران با طالبان همکاری دارد، مناسبات در هر دو سوی سرحد خوب گزارش می شود.

در ماه جنوری زمانیکه ایران راه را بروی 2000 تانکر تیل به سوی افغانستان بست، روابط افغانستان و ایران به تیرگی گرایید. ایران گفته بود تانکر های تیل توسط نیروهای ناتو در افغانستان مورد استفاده قرار می گیرند و مقامات افغانستان این اتهام را رد کرده بودند.

برای دسترسی به معلومات بیشتر موفق نشدیم با مقامات وزارت های داخله و دفاع تماس حاصل کنیم.
XS
SM
MD
LG