لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

امریکا در مورد دسیسهء ترور سفیر عربستان با ایران تماس گرفته است


منصور ارباب سیار یکی از متهمین دسیسهء ترور سفیر عربستان سعودی در امریکا
منصور ارباب سیار یکی از متهمین دسیسهء ترور سفیر عربستان سعودی در امریکا
اخیراً مقامات څارنوالی ایالات متحدهء امریکا در واشینگتن اعلام کرد که یک دسیسهء قتل سفیر عربستان سعودی که توسط ایران طرح و تمویل شده است را ختثی کرده اند.

خانم هیلاری کلنتن وزیر امور خارجهء امریکا بعد از اعلان این خبر به روز سه شنبه گفت، واشینگتن در عرصهء بین المللی با متحدین خود برای انزوای بیشتر ایران مشورت می کند تا یک پیام قوی به ایران فرستاده شود که باید چنین اقدامات که نقض معیارهای بین المللی شمرده می شوند را متوقف کند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا این حرکت ایران را بخشی از یک طرح خطرناک و سلوک بی باکانانهء آن کشور خوانده، گفته است ایران باید به خاطر این اقدامش، در برابر جامعهء جهانی جوابگو باشد.

سفارت عربستان سعودی در واشینگتن با نشر یک اعلامیه، این توطیه را خلاف اصول بشریت دانسته است.

ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجهء امریکا به روز پنجشنبه در صحبت با خبر نگاران در واشینگتن با ابراز اینکه که در مورد دسیسهء قتل سفیر عربستان سعودی، مستقیماً با ایران تماس گرفته شده است، می گوید:
«ما مستقیماً با ایران تماس گرفته ایم. من به شما جزییات بیشتر از این را ارایه نمی کنم. صرف اینکه ما با ایران در این رابطه تماس گرفته ایم.»
ویکتوریا نولاند می گوید، وی به این باور است که تماس با ایران به تاریخ دوازدهم اکتوبر صورت گرفته، اما در مورد اینکه تماس در کدام سطح و از طریق کدام چینل صورت گرفته، چیزی نگفته است.

ایالات متحدهء امریکا با ایران روابط دیپلوماتیک نداشته، سفارت سویس در تهران از واشینگتن نماینده گی می کند.

ایران این اتهام امریکا را یک تلاش به خاطر خدشه دار ساختن تصویر ایران خوانده، علی اهانی معاون وزیر خارجهء ایران در امور اروپا و امریکا گفته است، این سناریوی رقت بار آنقدر ضعیف می باشد که حتی مطبوعات و حلقات سیاسی امریکا به آن به دیدهء شک و تردید می نگرند.

ایالات متحدهء امریکا می گوید که یک هیات را به مسکو می فرستد تا روس های دیر باور را با شواهد و مدارک این قضیه آشنا و متقاعد سازد.

واشینگتن بانک مرکزی ایران را با وضع تعذیرات تهدید کرده است. وزارت خزانهء امریکا به روز سه شنبه دارایی های پنج ایرانی به شمول منصور ارباب سیار و غلام شکوری که به توطیه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن متهم اند را منجمد اعلان کرد.
ویکتوریا نولاند سخنگوی وزارت خارجهء امریکا می گوید:
«ما مطمین هستیم که رژیم ایران زیر فشار قرار دارد. ما مطمین هستیم که منازعات داخلی در داخل رژیم ادامه داشته، چه طوری که این دسیسه طرح شده،
تنش های داخلی را منعکس می سازد. مطمیناً در این جا تا اندازهء نا امیدی و بی چاره گی نیز دخیل بوده است.»
در شرایطی که واشینگتن یک تلاش وسیع دیپلوماتیک را به خاطر سوق فشار های جهانی بر ضد ایران آغاز کرده است، محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران به حکومت محمود احمدی نژاد هوشدار داده است که در اقداماتش محتاط بوده، به ایالات متحدهء امریکا بهانهء برای به هدف قرار دادن امنیت و تمامیت ارضی آن کشور را ندهد.
XS
SM
MD
LG