لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۳

تظاهرات علیه حرص موسسات مالی در سه شهر اروپا


معترضان مخالف سرمایه داری در نزدیک بازار مبادله اسهام لندن کمپ را برپا کرده اند
معترضان مخالف سرمایه داری در نزدیک بازار مبادله اسهام لندن کمپ را برپا کرده اند
صدها معترض در لندن، فرانکفورت و امستردام در اعتراض علیه تدابیر برای کاهش مصارف مالی و حرص موسسات مالی کمپ های را برپا کرده اند. این کمپ ها در نواحی مالی سه شهر اروپایی به دنبال راه پیمایی ها در 900 شهر 80 کشور جهان برپا شده است.

صدها معترض مخالف سرمایه داری در نزدیکی بازار مبادله اسهام لندن کمپ را برپا کرده اند. فعالان روز یکشنبه تصمیم گرفتن تا تسهیلات را فراهم کنند که بتوانند این تجمع شان را به مدت طولانی ادامه دهند. یکی از فعالان که در تهیه تسهیلات پخت و پز کمک می کرد به آژانس خبری رویترز گفت:

«اساسا نیازمندهای بنیادی برای بقا در زمین آب و غذا است. بنابر این چیزی را که ما تا حد امکان ما فراهم می کنیم تسهیلات پخت و پز است، آب و غذا است ما آب داغ داریم تا مردم بتوانند چای بنوشند. ما همچنان از مردم برای داش گازی پول جمع آوری می کنیم.»

در این تجمع شعار های مانند "آرام باشید و لندن را اشغال کنید" و "با مردم کمک مالی کنید نه با بانک ها". در مرکز هالند امستردام حدود 300 نفر از روز یکشنبه به این سو در میدان در برابر بازار اسهام این شهر خیمه زده اند.

سیت لیونیس یکی از سازماندهنده گان این تجمع به آژانس خبری فرانسپرس گفت، در حال حاضر کسانی هستند که می خواهند مدت طولانی در این میدان باقی بمانند. وی گفت، این مردم می خواهند برای شب ها، روزها و هفته ها باقی بمانند و خواهان تغیر اند.

در فرانکفورت شهر تجارتی آلمان حدود 200 نفر در مقابل بانک مرکزی اروپا گرد آمده اند که نقش این بانک در حل بحران قرضه در حوزه یورو مهم دانسته می شود.

بان کی مون سرمنشی سازمان ملل متحد یکشنبه شب در سخنرانی به 125 مین اسامبلی بین الپارلمانی اتحادیه اروپا گفت، حکومت ها در همه جا با کسر بودجه دچار اند. اما وی گفت، بزرگترین چالش غلبه بر کاهش اعتماد است.

روز شنبه ده ها هزار نفر در شهرهای لیزبن، مدرید و روم به اعتراض پرداختند. اکثر اعتراضات بطور صلح آمیز برگزار گردید اما در روم صدها آشوبگر به گفته شاروال این شهر موجب خسارات بالغ به یک ملیون دالر گردیدند. در این خشونت ها 12 نفر توقیف شدند و 130 نفر دیگر زخمی شدند که اکثر شان ماموران پولیس بودند.

انتونیو فیوگی یکی از ساکنان روم:
«این مردم باید با تنبه شوند و با فرهنگ آشنا شوند این چیزیست که من فکر می کنم. به این باورم که این چیزها باید در یک کشور متمدن رخ نمی داد و به این باید اجازه داده نه شود.»

همچنین در ایالات متحده امریکا 175 زمان توقیف شدند که حاضر نبودند که یک پارک را ترک کنند. 100 معترض دیگر در ایرزونا توقیف شدند. از سوی دیگر برخورد در نیویارک گزارش شده است جایی که بیش از 70 معترض جنبش زیر نام "وال ستریت را اشغال کنید" همراه با معترضان دیگر در میدان تایمز قدرت نمای کردند.
XS
SM
MD
LG