لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

مستقر شدن سربازان در سرحد فضای ترس را در وزیرستان ایجاد کرده است


روز نامه های چاپ کابل امروز نیز بیشتر مطالب خود را به موضوع جا به جایی نیرو های افغان و ناتو در امتداد سرحد مشترک با پاکستان اختصاص داده و در زمینه بحث کرده اند.

آرمان ملی
روز نامه آرمان ملی این اقدام ناتو را به جا اما ناوقت خوانده است. روزنامه می نویسد که این راه ها طی 10 سال گذشته برای امنیت افغانستان نهایت مهم بود اما ناتو به آن توجه نه کرد. روزنامه مرز های افغانستان با پاکستان و ایران را برای بد امنی افغانستان یک راه مصیبت زا دانسته و می نویسد که همین راه ها بوده که افغانستان هدف توطه های مختلف، دسیسه و تجاوز قرار گرفته است.


خدمتگار
روزنامه غیر دولتی خدمتگار می نویسد که مستقر شدن صد ها سرباز افغان و بین المللی در سرحد با پاکستان فضای ترس را در وزیرستان شمالی ایجاد کرده است و افراد مسلح برای اقدام نظامی در برابر این نیرو ها آماده گی می گیرند. به نوشته روزنامه این نیرو ها در حالی در منطقه جا به جا می شوند که امریکا به پاکستان هشدار داده است که راه اندازی عملیات رد یابی را در پلان دارد که به اساس آن حلقه را بر شبکه حقانی در وزیرستان شمالی تنگ بسازد.


بحث ها در مورد جا به جایی نیرو های بین المللی در امتداد سرحد مشترک افغانستان و پاکستان در حالی صورت می گیرد که به گفته برخی روز نامه های دیگر حمله از خاک پاکستان بر نیرو های خارجی مستقر در افغانستان افزایش یافته است.


ویسا
روزنامه ویسا به نقل از سخنگوی پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا نوشته است پس از عملیات که منجر به کشته شدن اسامه بن لادن گردید ، تنها در ولایت پکتیکا بر سه مرکز نیرو های امریکایی 102 حمله شده است. به گفته روزنامه ، پنتاگون می گوید که در جریان همین مدت سال گذشته در این منطقه بالای عساکر امریکایی تنها 13 حمله صورت گرفته بود. روزنامه می نویسد که این حملات اکثراً به شکل حملات راکتی صورت می گیرد اما این روشن نیست که این حملات از سوی افراد مسلح یی انجام می شود که تحت حمایت اردوی پاکستان قرار دارند و یا هر دو مشترکاً در این کار دخیل اند.


آرمان ملی
آرمان ملی هم به نقل از مقام های امریکایی نوشته است که حملات مرزی از خاک پاکستان بر نیرو های خارجی مستقر در افغانستان بیشتر شده است. اما روز نامه می نویسد که مقام های امریکایی این حملات را به کشته شدن رهبر شبکه القاعده در ایبت آباد پاکستان مرتبط نه دانسته اند.
XS
SM
MD
LG