لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۳

«قوای افغان و امریکا برای کنترول یک راه مهم مواصلاتی تلاش دارند»


نیویارک تایمز
روزنامه نیویارک تایمز در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد تلاش های قوای امریکا و افغان برای کنترول یک راه مهم مواصلاتی در شرق افغانستان.

روزنامه می نویسد وادی کنر و نورستان که در زمان تجاوز شوروی سابق هم یکی از مناطق مهم مقاومت بشمار می رفت، امروز برای قوای امریکا هم منبع نگرانی می باشد.

به نوشته روزنامه، بعد از مناطق جنوبی جایی که مرکز طالبان می باشد، بیشترین سربازان امریکایی در ولایت کنر کشته شده اند.

این ولایت با راه های صعب العبور، دره های پر پیچ ، جنگلزارها و کوه های سربه فلک، محلی خوب برای پنهان شدن مخالفین مسلح دولت می باشد.

به نوشته روزنامه، در حرکت برای رسیدن به این مناطق تا حال در عملیات قوای ناتو و افغان 115 نفر از مخالفین کشته شده اند.

به نوشته روزنامه، در این عملیات دو نکته مهم است یکی این که این عملیات تحت رهبری قوای افغان انجام می شود و دوم این که مانند عملیات های دیگر هوایی و زمینی قوای ناتو و افغان در این عملیات هم افراد ملکی تلف شده اند که در بین آنها حد اقل شش طفل هم شامل می باشند و دو طفل 5 ساله و هشت ساله زخمی شده و 35 فیصد جسم آنها سوحته است.

اندیپندنت
روزنامه اندیپندنت چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد، زنان افغان که به اتهام کشتن شوهر دستگیر می شوند، در محاکم افغان با احکام غیر عادلانه روبرو می شوند.

به نوشته روزنامه، یک تعداد زنانی که سال ها تحت شکنجه شوهر بوده اند و در یک مرحله زندگی برای از بین بردن شوهر خود دست زده اند به جزای مرگ محکوم می شوند در حالی که در بعضی کشورهای دیگر جهان شاید قضیه آنها طور دیگر بررسی شود و رفتار که در خانه با آنها صورت گرفته است تا حدی بر حکم محکمه تاثیر گذار باشد.

علاوه بر آن یک تعداد از این زنان طبق دلخواه قضات محاکمه می شوند.

روزنامه قضیه یک زنی را عنوان کرده است که قاضی برایش گفته اگر 3 هزار دالر بدهد، او را به 5 سال زندان مجازات خواهد کرد، اما او چون پول نداشته قاضی او را به 20 سال حبس محکوم کرده و محکمه سومی دوباره او را به مرگ محکوم کرده است.

در نهایت کار ستره محکمه قضیه را رد کرده و دوباره به محکمه محلی رجعت داده است.

حامیان حقوق بشر به روزنامه گفته اند که بعضاً زن ها سال ها زندانی و شکنجه می شوند و بعد اعدام که این عمل با اساسات بشری بین المللی سازگار نیست.
XS
SM
MD
LG