لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۶

دومین نشست آماده گی ها برای کنفرانس استانبول در کابل راه اندازی شد


در آستانهء برگذاری کنفرانس استانبول وزارت خارجهء افغانستان همکاری کشورهای منطقه را برای از بین بردن مشکلات موجود در این کشورها، ضروری می خواند. به باور معین سیاسی این وزارت اگر کشورهای منطقه در این بخش توجه جدی نه کنند موفق نخواهند شد تا به مشکلات رسیده گی کنند.

جاوید لودین که به روز شنبه در دومین نشست آماده گی ها برای برگذاری کنفرانس استانبول در کابل صحبت می کرد، ابراز امیدواری کرد که کنفرانس استانبول نقطهء آغاز و رسیده گی به مشکلات کنونی در منطقه باشد:

«روند کنفرانس استانبول برای شریک ساختن تلاش های واقعی تمام کشورهای مربوط تا اکنون موفق و موثر بوده است. این تنها بررسی اولین نشست آماده گی های کنفرانس استانبول نیست که در 30 سپتمبر راه اندازی شده بود، بلکه نظریات و تبصره های را که افغانستان و یا ترکیه از کشور های منطقه به دست می آورند، بسیار تشویق کننده خواهد بود.»

نخستین نشست آماده گی ها برای برگزاری کنفرانس منطقه یی استانبول با حضور نماینده های از کشورهای منطقه و جهان به تاریخ 30 سپتمبر سال جاری میلادی در اوسلو پایتخت ناوری راه اندازی شده بود.

به گفتهء مقام های افغان مجموعهء بحث ها و نظریات نماینده های کشورهای منطقه که در دومین نشست آماده گی ها برای کنفرانس استانبول در کابل شرکت کردند، در یک مسوده جا داده می شود.

در این حال برخی از آگاهان سیاسی در حالی که کنفرانس استانبول را مهم می دانند اما روی تعهد صادقانهء کشورهای شرکت کننده در آن تاکید می ورزند.

فاروق بشریکی از این آگاهان و استاد در پوهنځی حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل:
«در حقیقت در ساحات بین المللی شما کسی را با زور و اجبار وادار ساخته نمی توانید که همکاری کند. تا زمانی که دولت ها باهم صادقانه تعهد نه کند، فکر نمی کنم که از این کنفرانس نتیجهء مثبتی به دست بی آید. به فکر من همین کنفرانس یک مقدمهء خواهد بود برای کنفرانس بن و ما امیدوار هستیم که از آن نتیجهء مثبت به دست آریم.»

از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان به این باور اند که وزیر خارجهء ایالات متحده در سفر اخیرش به کشور های منطقه عوامل اصلی مشکلات موجود در این منطقه را واضح ساخته است. به باور آنان در جریان این سفر هیلاری کلنتن برای پاکستان به صراحت گفت که در جهت از بین بردن مشکلات کنونی در افغانستان با امریکا همکاری کند و از حمایت شورشیان باید دست بکشد.

خانم کلنتن و پیش از این نمایندهء خاص ایالات متحده برای افغانستان و پاکستان در جریان سفرشان به کشورهای منطقه، در رابطه به کنفرانس های استانبول و بن نیز صحبت های مفصلی داشتند.

قرار است کنفرانس منطقه یی استانبول به تاریخ دوم نومبر سال جاری میلادی با حضور نماینده های ده ها کشور از منطقه و جهان در ترکیه برگذار گردد. انتظار می رود در این نشست، کشورهای شرکت کننده حمایت و همکاری شان را از پروسهء صلح در افغانستان ابراز کنند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG