لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۹

هیلاری کلنتن: هر عمل ممکن باید برای امنیت منطقه و افغانستان انجام شود


هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا
اکثر روزنامه های غربی در شماره های اخیر خود سخنان وزیر خارجهء امریکا در پاکستان را عنوان کرده اند که اولین بار تماس مستقیم مقامات امریکا را با شبکهء حقانی تصدیق نموده است.

واشنگتن پوست
به نوشته روزنامه واشنگتن پوست این ملاقات به میانجیگری پاکستان در تابستان گذشته ترتیب شد تا درجه آمادگی شبکهء تندرو حقانی به صلح تعین شود.

اما به نوشته روزنامه، خانم کلنتن گفته است: این یگانه تماس با گروه حقانی بود، زیرا به تعقیب این صحبت، حملات در وردک بر قوای خارجی، حمله بر سفارت امریکا و قرارگاه ناتو در کابل نشان داد که شبکهء حقانی که در این حملات دست داشته است، چندان به مصالحه در افغانستان پابند نیست.

از اینرو خانم کلنتن گفته است که امریکا فعلاً می خواهد همزمان با کوشش های دیپلوماتیک و جستجوی راه حل سیاسی، فشار و حملات نظامی را هم دوام بدهد.

به نوشته روزنامه، هر چند امریکا بر صداقت شبکهء حقانی و طالبان در مذاکرات صلح اعتماد ندارد، اما باز هم می خواهد که این فعالیت را دوام بدهد، زیرا به نظر آنها هر عمل ممکن باید برای امنیت منطقه و افغانستان انجام شود.

روزنامهء واشنگتن پوست اضافه می کند، از همین سبب است که خانم کلنتن با هیات بزرگ از مقامات وزارت خارجه، دفاع و سی آی ای در پاکستان خواستند فشار را بر این کشور زیاد کنند که از فعالیت های شبکهء حقانی و دیگر گروه های افراطگرا جلوگیری نماید.

لاس انجلس تایمز
رونامه لاس آنجلس تایمز هم در شماره اخیر خود در همین رابطه مطلبی دارد که در بخش آن می نویسد، چون خانم کلنتن در جریان سفر خود به پاکستان نتوانست این کشور را وادار کند که علیه شبکهء حقانی اقدام نماید، راه دیگر را پیش گرفت و از پاکستان خواست که طالبان افغان را تحت فشار قرار بدهد که به میز مذاکره حاضر شوند.

او همین طور از پاکستان خواست که زمینهء مذاکرات را بین حکومت افغانستان و گروه طالبان و شبکهء حقانی فراهم بسازد.

اما به نوشته روزنامه، پیام امریکا در رابطه با شبکهء حقانی هم جدی بود و به پاکستان هشدار داده شد که اگر بر علیه آن اقدام نکند امریکا مجبور است که یک جانبه سرکوبی این شبکه را در مناطق سرحدی پاکستان و افغانستان آغاز نماید.
XS
SM
MD
LG