لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

«آنچه را افغانستان از کنفرانس بن انتظار داشت بدست آورد»


وزارت امور خارجه افغانستان بر ادامه همکاری ها میان افغانستان و پاکستان تاکید می کند.

جاوید لودین معیین سیاسی وزارت خارجه افغانستان به روز دوشنبه در صحبت با خبرنگاران گفت که افغانستان و پاکستان مشکلات مشترک دارند و برای رسیده گی به این مشکلات به همکاری های مشترک دو کشور نیاز است.

آقای لودین همچنان گفت، عدم حضور پاکستان در نشست بین المللی بن روی نتایج این کنفرانس اثر گذار نبوده و به گفته او آنچه را حکومت افغانستان از این کنفرانس انتظار داشت بدست آورد:
«عدم حضور پاکستان در کنفرانس بن انتخاب خود شان بود وما به این خواست شان احترام می گذاریم، اما عدم حضور پاکستان در کنفرانس بن روی این نشست اثر گذار نبود. افغانستان و پاکستان همکاری های منطقوی شان را ادامه خواهند داد. آرزو داریم که در تمام ساحات همکاری های خود را به شمول اشتراک در کنفرانس های آینده ادامه بدهیم.»

کنفرانس بین المللی بن بتاریخ 5 دسمبر سال روان میلادی به هدف ارزیابی دست آورد های 10 سال اخیر در افغانستان و جلب همکاری و حمایت جامعه بین المللی در 10 سال آینده در این کشور برگزار گردید.

اما مقام های پاکستان در اعتراض به کشته شدن 24 عسکر آن کشور در حمله هوایی ناتو، از اشتراک در کنفرانس بن که در مورد افغانستان برگزار شده بود خودداری نمودند.

به گفته حکومت افغانستان، عدم اشتراک پاکستان در این کنفرانس خود آن کشور را متضرر ساخت.

رودیگر کیونیگ سفیر جرمنی در کابل، می گوید نتایج کنفرانس بن نمایانگر، حمایت قوی جامعه بین المللی از حکومت افغانستان است و این حمایت تمام ابعاد را دربر می گیرد:
«نتایج کنفرانس بن مورد حمایت بیشتر از صد هیات جامعه بین المللی حاضر در این کنفرانس قرار گرفت، که این کنفرانس شبیه کنفرانس ملل متحد بود. و یک حمایت قوی میان حکومت افغانستان و جامعه بین المللی در جریان دهه تحول از ختم سال 2014 آغاز الی 2025 ادامه خواهد داشت.»

در نشست بین المللی بن، حکومت افغانستان از جامعه بین المللی خواست تا حد اقل برای یک دهه دیگر به کمک هایش با افغانستان ادامه داده و از این کشور حمایت کند.

در اعلامیه که در پایان این کنفرانس به نشر رسید، جامعه بین المللی بر ادامه حمایت اش از افغانستان تاکید کرده است.
XS
SM
MD
LG