لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

دلاوری: با ایجاد بندر خشکه مشکلات تاجران افغان حل خواهد شد


حکومت افغانستان به هدف ایجاد تسهیلات برای تاجران افغان در نظر دارد تا بندرخشکه را در افغانستان ایجاد نماید.

در حالیکه تاجران افغان برای انتقال اموال شان از بندر کراچی به داخل افغانستان همواره با مشکلات مواجه می شوند، حکومت افغانستان تصمیم دارد تا جهت ایجاد تسهیلات به تاجران افغان بندرخشکه را در افغانستان ایجاد نماید.

نورالله دلاوری رییس دافغانستان بانک به روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت: برای احداث بندرخشکه در افغانستان تماس های را با یک مرجع در خلیج برقرار کرده اند تا این بندر را در شهر جلال آباد احداث نمایند.

هر چند رییس دافغانستان بانک از این مرجع به طور مشخص نام نبرد ولی گفت با ایجاد این بندر مفاد زیاد نصیب تاجران افغان خواهد شد:
وی به ادامه افزود:

« بندرخشکه جایست که در آن گمرک و گدام های تضمین شده وجود دارد، زمانیکه مال وارد افغانستان می شود موسسه که قرار است ما با آن تفاهمنامه را به امضا برسانیم، اموال را از کشتی ها داخل کانتینرها جابجا کرده و با مسوولیت خود همراه با سجل آن تحت بیمه به بندر خشکه ارسال می کند.»

این در حالیست که اکثراً تاجران افغان از توقف اموال شان در بنادر کراچی در پاکستان و کشور ایران شکایت داشته و می گویند: اموال شان به ماه ها در این بنادر متوقف می گردد.

رییس دافغانستان بانک می گوید: این بنادر در تمام کشورهای محاط به خشکه وجود داشته و افغانستان نیز در آینده صاحب این گونه بنادر خواهد بود.

آقای دلاوری می گوید: آنان در نظر دارند تا بخاطر انتقال اموال تاجران به افغانستان در بندرخشکه زمینه دادن اعتباریه را از طریق بانک ها برای تاجران مهیا سازند تا اموال شان همانند جایداد ها تضمین گردد.

در این حال رحمن الدین حاجی آغا مسوول اتحادیه تاجران در قندهار می گوید: هرگاه با ایجاد این بندر منافع تاجران افغان در نظر گرفته شود ما از احداث این گونه بنادر در افغانستان استقبال می کنیم:

« ما این را تایید می کنیم، ما می خواهیم شرایط را که برای ساختن این بندر در نظر گرفته شده است مطالعه نمایم، در صورتیکه به نفع تاجران باشد بهتر است تا ما دیگر احتیاج به بنادر کشورهای همسایه نداشته باشیم در غیر آن اگر پشت پرده اهداف دیگر نهفته باشد ما آن را مطالعه می کنیم. فعلاً برای ما قابل استقبال است.»

رییس دافغانستان بانک اظهار امیدواری می کند که احداث بنادرخشکه که آغاز آن از بندر کراچی الی جلال آباد صورت می گیرد، در آینده به ولایت قندهار، و ولایات شمالی افغانستان نیز توسعه پیدا کند.

افغانستان یک کشور محاط به خشکه است که بیشتر کالا های مورد نیاز مردم این کشور از طریق بنادر کشورهای همسایه بخصوص ایران و پاکستان وارد می گردد.

بیشتر دیده شده است که کشورهای ایران و پاکستان بدون در نظرداشت روابط همسایه گی و دوستی با افغانستان در اکثر موارد اموال تاجران افغان را به بهانه های مختلف در بنادر شان توقف داده و سبب بلند رفتن قیمت ها در افغانستان شده اند.

مسوولان حکومت اظهار امیدواری می کنند که با ایجاد بندرخشکه در افغانستان تا اندازه زیاد مشکلات تاجران مرفوع شده و زمینه توقف اموال تاجران در بنادر کشورهای همسایه مساعد نخواهد شد.
XS
SM
MD
LG