لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۳

«روسیه از مذاکرات صلح به رهبری خود افغان ها حمایت می کند»


به نظر می رسد، که مذاکرات صلح میان طالبان و ایالات متحده امریکا برخی از کشور های منطقه به خصوص روسیه را نگران ساخته است. در برخی از گزارش ها آمده، که این کشور ها کوشش می کنند، تا در جریان انکشاف های اخیر مربوط به گفتگو های صلح در افغانستان قرار گیرند.

ضمیر کابلوف نماینده خاص رییس جمهور روسیه برای افغانستان به روز جمعه در دیدار با رییس جمهور کرزی، حمایت اش را از اجرای تلاش های صلح به رهبری افغان ها ابراز کرده است.

احمد ضیاء سیامک هروی یکتن از معاونان سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که در این دیدار روی موضوعات مختلف به خصوص چگونگی روند صلح و همکاری های روسیه با افغانستان صحبت شد.

آقای هروی هم چنان گفت، که روسیه بخاطر تروریزم و قاچاق مواد مخدر در منطقه عمیقاً نگران است و این مسایل را همواره با مقام های افغان مطرح می کند. اما به گفته معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، روسیه، چین، هند و افغانستان می توانند، این مشکلات را به طور مشترک هموار بسازند.

نماینده خاص روسیه برای افغانستان در حالی با رییس جمهور کرزی در کابل در مورد پروسه صلح صحبت کرده، که به اساس گزارش ها، حدود یازده ماه پیش گفتگو ها میان ایالات متحده امریکا و طالبان آغاز شده اند.

به گفته تعدادی از مقام های امریکایی، اکنون این مذاکرات وارد مرحله حساس اش شده است. این در حالیست که مخالفان مسلح دولت افغانستان تاکید کرده اند، که آنان حاضر اند، تا به هدف حل معضله افغانستان، با جامعه بین المللی به خصوص امریکا به تفاهم برسند.

برخی از کارشناسان افغان با اشاره به نگرانی روسیه از این بابت، می گویند، روسیه بالای حلقات مشخص در افغانستان سرمایه گذاری کرده و نمی خواهد از پروسه مذاکرات صلح در این کشور دور نگهداشته شود.

اجمل سهیل یکتن از این کارشناسان می گوید، روسیه تلاش می کند، تا اعضای ایتلاف پیشین شمال در پروسه گفتگو های صلح در افغانستان شریک ساخته شوند.

«در این جای شک نیست، زمانی که گفتگو ها به رهبری حکومت افغانستان اجرا می شوند، چون روس ها بالای برخی از اعضای ایتلاف پیشین شمال سرمایه گذاری کرده، امکان دارد این پروسه به طور مشترک پیش برده شود و آنان از نظر انداخته نشوند، اما اگر این پروسه به طور مستقیم تحت نظارت ایالات متحده امریکا اجرا شود، شاید روسیه بخاطر اهداف و نگرانی هایی که دارد، در مورد پاسخ منفی بدهد.»

پیش از این احزاب سیاسی اپوزسیون حکومت افغانستان نیز گفته بودند، که آنان نباید از گفتگو های صلح به دور نگهداشته شوند. آنان استدلال می کنند، که در گذشته یکی از جناح های اصلی جنگ با طالبان بوده اند و مذاکرات صلح بدون سهم گیری آنان نتیجه نخواهند داشت.

این نگرانی ها با حکومت افغانستان در حالی شریک ساخته می شوند، که به اساس گزارش ها، مقام های حکومتی افغانستان نیز از جریان این گفتگو ها بی خبر اند. با آنکه امریکا این را می پذیرد که گفتگو های صلح باید به رهبری حکومت افغانستان به راه انداخته شود، اما در عمل چنین چیزی دیده نشده و طالبان هم گفتگو با حکومت افغانستان را رد کرده اند.
XS
SM
MD
LG