لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۰

گیلانی: پاکستان یک موقف دارد، ما افغانستان با ثبات می خواهیم


صدراعظم پاکستان در راس یک هیات که در ترکیب آن حنا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان هم شامل است، امروز روانه قطر شد.

پیش از این سفر، در یک خبرنامه پخش شده از سوی دفتر صدراعظم پاکستان آمده است:
«یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان، موضع خود را دوباره در مورد ثبات در افغانستان تحت رهبری افغان ها، واضح خواهد ساخت.»

پاکستان هفته گذشته در حالی برای نزدیک شدن با افغانستان تلاش کرد که در نتیجه خشونت ها در هر دو کشور، روابط کابل و اسلام آباد تیره شده است. پاکستان می گوید: افغان ها باید رهبری هر گونه روند را برای پایان دادن به جنگ 10 ساله در این کشور به عهده داشته باشند.

یوسف رضا گیلانی پیش از سفر به قطر، به خبرنگاران در اسلام آباد در مورد موقف کشورش در پروسه مذاکرات افغانستان چنین گفت:
«پاکستان یک موقف دارد، ما افغانستان با ثبات می خواهیم. اگر در کشور همسایه ما صلح حکمفرما باشد، پاکستان هم آرام خواهد بود، بناء ما می خواهیم که صلح کامل در افغانستان تامین باشد.»

گزارش ها می رسانند که افغانستان و پاکستان، در ارتباط ها میان طالبان و امریکا، دور مانده اند. اسلام آباد این سفر سه روز گیلانی به قطر را یک فرصت برای توسعه روابط و تجارت با آن کشور محسوب می کند.

عبدالباسط سخنگوی وزارت خارجه پاکستان گفته که یوسف رضا گیلانی علاوه بر سایر مقامات، با امیر و صدراعظم قطر نیز دیدار خواهد کرد.

آقای باسط گفته است:
«هدف سفر صدراعظم، تقویت همکاری های دوجانبه، فعال ساختن میکانیزم فعلی صلح و توسعه روابط بنیادی است.»

طالبان ماه گذشته تائید کردند که آنها برای مذاکرات احتمالی روبرو با امریکا، برای گشایش دفتر این گروه در قطر پلان دارند. گفته می شود که ارتباطات میان امریکا و گروه طالبان آغاز شده که بیشتر آن روی انتقال احتمالی زندانیان طالبان متمرکز بوده است.

غرب نقش پاکستان در افغانستان و ارتباط این گروه با طالبان و شبکه حقانی را با تردید می نگرد زیرا گفته می شود که رهبران همین گروه های تندرو، در پاکستان بسر می برند.

حنا ربانی کهر وزیر خارجه پاکستان هفته گذشته گفت:
کشورش برای پایان یافتن جنگ افغانستان، هر کاری را که افغان ها می خواهند، انجام خواهد داد اما او تاکید کرد که رهبری پروسه مذاکرات را نباید امریکا و سایر قدرت های غربی به عهده داشته باشند.
XS
SM
MD
LG