لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

پرسش های زیادی در مورد فعالیت های درونی تهران بی پاسخ مانده است


بارک اوباما رییس جمهور امریکا می گوید، ایالات متحده تخمین درست از این دارد که ایران چه زمانی امکان دارد کارش را در مورد ساختن سلاح اتمی تکمیل کند. اما هشدار داد که تا هنوز پرسش های زیادی در مورد فعالیت های درونی تهران بی پاسخ باقی مانده اند.

رییس جمهور امریکا گفت:
«آیا ما همه می دانیم که چه فعالیت در ایران جریان دارد؟ مسلماً که نه» وی در ادامه صحبت اش اضافه کرد، ایران نسبت به هر وقت دیگر در گذشته، اکنون به چندین بخش تقسیم شده است. به گفتهء رییس جمهور امریکا پی بردن به اینکه چه کسی در ایران در مقطع های زمانی مختلف تصمیم می گیرد، خیلی دشوار است.

بارک اوباما گفت، بانکه او باور دارد مسالهء ایران روی برنامه اتمی این کشور می تواند از طریق دیپلوماسی حل شود، ایالات متحده امریکا پلان گستردهء را مربوط به گزینش های مختلف در دست دارد.

بارک اوباما گفت:
« ما آماده بکار بردن این گزینه ها هستیم که در پیش روی ما قرار دارند.» رییس جمهور ایالات متحده امریکا این مطلب را در مصاحبهء با ان بی سی که روز دوشنبه به نشر رسید، بیان کرد.

بارک اوباما این اظهارت را زمانی بیان می کند که تنش ها در شرق میانه و کشورهای دور و پیش آن در بارهء پیشبینی اینکه اسراییل متحد کلیدی امریکا، امکان دارد حملاتی هوایی را علیه ایران به راه اندازد، اوج گرفته اند.

روز یکشنبه بارک اوباما گفت، ایالات متحده امریکا با اسراییل از نزدیک کار می کند و گمان نه می رود که این کشور تصمیم حمله بر ایران را داشته باشد و امیدوار است که این مساله از طریق دیپلوماتیک حل شود.

بارک اوباما در این مصاحبه به تیلویزون ان بی سی گفت، فکر می کند که اسراییل در مورد این موضوع تصمیم می گیرد که در آینده به انجام چه چیزی نیاز دارد.

لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا، هفتهء گذشته گزارشی را رد نکرد که گویا اسراییل در تلاش حمله بر تاسیسات اتمی ایران در بهار امسال می باشد.

بارک اوباما در مصاحبه اش از این موضوع انکار کرد که گفته می شود ایالات متحده امریکا پیش از حملهء هوایی بر ایران از اسراییل یاداشتی بدست خواهد آورد. وی افزود:
« ما با اسراییل نسبت به هر زمان دیگردر رابطه با مشوره های نظامی و استخباراتی در یک تماس تنگاتنگ قرار داریم. ما از نزدیک کار می کنیم تا این مساله را از طریق دیپلوماتیک حل کنیم.»

بارک اوباما گفت، هر اقدام نظامی در داخل خلیج بر ما تاثیر بزرگی خواهد کرد، چنین اقدام امکان دارد بر نرخ نفت در بازار های جهان تاثیر کند و دیگر اینکه ما تا هنوز در افغانستان نیروهای نظامی داریم که در سرحد با ایران مستقر اند.

بارک اوباما در مورد عمل تلافی جویانه ایران علیه امریکا گفت، ما هیچ گونه اسنادی در دست نداریم که آنها در حال حاضر چنین نیات و قابلیت داشته باشند.
XS
SM
MD
LG