لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

«صرف یک درصد نیرو های افغان قابلیت اجرای فعالیت های مستقلانه را دارند»


معاون قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان برید جنرال کرتیس اسکاپاروتی (Curtis Scaparrotti) در پنتاگون به خبرنگاران گفته است، صرف بیست ونه جزتام اردو و هفت قطعهء پولیس افغانستان که حدود یک درصد نیرو های امنیتی آن کشور را تشکیل می دهند، قابلیت اجرای فعالیت های مستقلانه را دارند.

به گفتهء جنرال کرتیس اسکاپاروتی (Curtis Scaparrotti) حتی همین قوت ها نیز به حمایت محدود محاربوی و لوژستیکی نیرو های به رهبری ناتو نیازمندند.

آژانس خبری رویترز با نقل قول از جنرال اسکاپاروتی می نویسد:
حدود نصف نیرو های امنیتی افغانستان، یعنی 42 درصد آن در موجودیت مشاورین نظامی موثر اند. کمبودی ها و نقایص نیرو های امنیتی افغان در شرایطی در محور توجهء آیندهء افغانستان قرار گرفته است که متحدین بین المللی بعد 10 سال جنگ برنامهء خروج قطعی نیرو هایشان را از آن کشور، برنامه ریزی کرده اند.

جنرال اسکاپاروتی می گوید:
«در مورد اینکه سربازان افغان می توانند درسطح تولی بجنگند، سوالی وجود ندارد. در شرایطی که ما در حال ساختن آن ها به خاطر مبارزه با شورشیان و تامین امنیت کشورشان هستیم، این مساله کافیست.»
وی با طرح این پرسش که آیا سربازان افغان به ستندر سربازان امریکایی خواهند بود، پاسخ منفی داده است.

فقیر محمد فقیر یکی از وزاری سابق داخلهء افغانستان در این رابطه می گوید:
«گرچه از لحاظ کمیت اردو، پولیس و نیرو های امنیتی ما قابل ملاحظه اند، اما کیفیت آن را می بینید. با ساختار کنونی نگرانی آن وجود دارد که با خروج خارجی ها امنیت را تامین نخواهند توانست.»

جنرال امرلله امان کارشناس مسایل نظامی با تایید دشواری ها موجود در سکتور امنیتی افغانستان می گوید:
«با تاسف باید گفت، من بعد از انتقال مسوولیت های امنیتی در افغانستان یک آرامش قبل از توفان را می بینم. حالت خطرناک خواهد شد. ما تاهنوز در کابل نتوانسته ایم دیوار های سمنتی را پس کنیم. هر وزارت در سه عقب دیوار سمنتی زنده گی می کند و تجهیزات آن ها تکمیل نشده است. قوای هوایی ما به پای ایستاده نشده، ما قوای زرهدار و توپچی نداریم و از رقابت های منطقوی خیلی عقب مانده ایم.»

نیرو های افغان هر روز بیشتر از روز پیش بار جنگ را در افغانستان بدوش می گیرند. لیون پنیتا وزیر دفاع امریکا هفته گذشته اظهار داشت، قبل از ختم موعد ناتو و سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان در سال 2014، واگزاری رهبری عملیات های محاربوی به نیرو های افغان در سال 2013 آغاز خواهد شد.

معاون قوماندان عمومی قوای امریکا در افغانستان برید جنرال کرتیس اسکاپاروتی (Curtis Scaparrotti) همچنان گفته است که یک تیم مشورتی امریکا به زودی در افغانستان مستقر خواهد شد تا در زمینهء انتقال مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان مساعدت کند.

آژانس خبری رویترز می نویسد:
از سال 2001 الی اکنون غرب ملیارد ها دالر را به خاطر آموزش و تجهیز نیرو های امنیتی افغانستان به مصرف رسانیده است. با آنهم این نیرو های آموزش یافته تا هنوز در زمینه های حمایت هوایی، خدمات صحی و تدارک اطلاعات استخباراتی به نیروی ناتو وابسته اند.

در مورد اینکه تعداد نیرو های امنیتی افغانستان که در سالیان اخیر در نقطهء اوج آن به 352 هزار تن می رسید به 230 هزار تن کاهش داده شود، بین کشورهای عضو پیمان ناتو که می خواهند فشار داخلی بودیجوی کشور هایشان را با تهدید ناشی از شورشیان در افغانستان متوازان سازند، مباحثات ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG