لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

انتقال تجهیزات ناتو از طریق شمال خیلی گران تمام می شود


جیرارد لانگوی وزیر دفاع فرانسه
جیرارد لانگوی وزیر دفاع فرانسه
جیرارد لانگوی وزیر دفاع فرانسه در یک مصاحبه گفته است، انتقال وسایط و تجهیزات نظامی ناتو از طریق ازبکستان خیلی گران تمام می شود.

جیرارد لانگوی از ذکر رقم دقیق این مصارف خودداری کرده است.

در این اواخر در برخی گزارش ها ادعا شده است که ایالات متحدهء امریکا به خاطر استفاده از راه های ترانزیتی آسیای میانه به کشور های آن منطقه سالانه حدود 500 ملیون دالر می پردازد.

بر اساس تخمین های موجود اکنون 75 درصد وسایل غیر نظامی قوت های امریکایی و ناتو در افغانستان از طریق راه های اکمالاتی شمالی انتقال داده می شود که از کشور های لاتویا، روسیه، قزاقستان و ازبکستان می گذرد.

بخش اعظم وسایل قوت های ناتو از طریق کشور ازبکستان به افغانستان انتقال داده می شود.

جیرارد لانگوی وزیر دفاع فرانسه می گوید، به خاطر خروج نیرو های ناتو از افغانستان استفاده از راه های شمال آن کشور زیاد به صرفه و ارزان نمی باشند، اما وی پذیرفته است، راه های که از مسیر پاکستان می گذرند خیلی مناسب اند، اما نسبت تنش های موجود در روابط با آن کشور، استفاده از این مسیر با دشواری های مواجه می باشد.

بعد از آن که در اثر یک حملهء هوایی نیرو های امریکایی در منطقهء مهمند ایجنسی 24 سرباز پاکستانی کشته شدند، روابط ناتو با پاکستان با تنش های مواجه شده است.
یک هلیکوپتر امریکایی زمانی بالای یک پوسته نظامی پاکسنتان حمله کرد که نیرو های زمینی امریکا با طالبان مصرف جنگ بوده، خواستار حمایت هوایی شدند.

پاکستان در پاسخ به این حمله راه اکمالاتی نیرو های ناتو به رهبری امریکا را در افغانستان، مسدود ساخت و از امریکا خواست، پایگاه شمسی در ایالت بلوچستان که از آن به خاطر حملات طیارات بی پیلوت استفاده می شد را ترک کند.

اما قبل از آنکه پاکستان راه اکمالاتی را بروی نیرو های ناتو ببندد، ناتو استفاده از راه های شمالی ازبکستان و ترکمنستان را آغاز کرده بود. این اقدام به خاطر اینکه به صورت پیهم بر کاروان های اکمالاتی ناتو در پاکستان حملات صورت می گرفت، انجام یافته بود.

ناتو می خواهد که نیروهایش را در سال 2014 از افغانستان خارج کند. استفاده از راه های پاکستان کوتاه تر و ارزانتراست، اما نا امن می باشد.

وزیر دفاع فرانسه می گوید، به خاطر انتقال تجهیزات ناتو از افغانستان گفتگو ها در زمینهء استفاده از راه های شمالی با حکومات ازبکستان و تاجکستان ادامه دارد .
XS
SM
MD
LG