لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

کهر: پروسهء صلح باید توسط خود افغانها طرحریزی و عملی شود


حنا ربانی کهر وزیر خارجهء پاکستان
حنا ربانی کهر وزیر خارجهء پاکستان
وزیر خارجه پاکستان می گوید که پروسه صلح افغانستان باید به رهبری خود افغان ها باشد، توسط آنها طرحریزی و عملی شود.

به گفته حنا ربانی کهر پاکستان از چنین یک نوع پروسه همه جانبه حمایت خواهد کرد، زیرا مردم افغانستان از دست درازی کشورهای خارجی در برنامه آشتی این کشور خسته شده و برای روابط آینده پاکستان و افغانستان هم این خوب است که پاکستان در این موضوع کمتر دخالت داشته باشد.

وزیر خارجه پاکستان حنا ربانی کهر اظهار می دارد که کشورش از هرنوع کوشش حکومت افغانستان برای رسیدن به یک راه حل سیاسی با طالبان حمایت خواهد کرد، اما نمی خواهد پروسهء صلحی را در افغانستان رهبری نماید که در آن یک راه حل بر مردم این کشور تحمیل شود.

خانم کهر که روز چهارشنبه در مرکز مطالعات (Chatham House ) چت ام هاوس در لندن صحبت می کرد اظهار داشت افغانها از کوشش های کشورهای دیگر برای گرفتن امور کشورشان به ستوه آمده اند و بخاطر روابط آینده با افغانستان برای پاکستان هم مناسب نیست که در امور افغانستان دخالت عمیق داشته باشد.

او گفت، پاکستان از هر نوع تلاش صلح که تحت رهبری افغان ها صورت بگیرد، به افغانها تعلق داشته باشد و توسط آنها عملی گردد حمایت می کند. اما او افزود پاکستان این پروسه را رهبری نخواهد کرد و از تصامیم و طرز العملی که برادران و خواهران افغان پیش می گیرند، پیروی خواهد کرد.

علاوه بر آن خانم کهر افزود تا زمانی که شرایط مناسب باشد پاکستان مانع هیچ کشوری نخواهد شد که می خواهد در راه تامین صلح به افغانستان کمک کند.

یک روز قبل از این یعنی روز سه شنبه رییس جمهور افغانستان حامد کرزی گفته بود که حمایت پاکستان برای پیروزی پروسه صلح در افغانستان اهمیت حیاتی دارد و این کشور می تواند در تامین امنیت و ثبات در افغانستان و تمام منطقه همکاری کند.

در اعلامیه روز سه شنبه خود رییس جمهور افغانستان از پاکستان خواست که از تماس های مستقیم حکومت افغانستان با طالبان حمایت کند و زمینه تماس مستقیم را با طالبان فراهم بسازد

پاکستان همیشه ادعا می کند که خواهان صلح در افغانستان می باشد، اما افغانها بخاطر ارتباط تاریخی بین سازمان استخبارات نظامی پاکستان با گروه های شوروشی در افغانستان از جمله طالبان، این نیت پاکستان را به نظر شک می بینند.

وزیر خارجه پاکستان اظهار داشته است که افغانها باید خودشان تصمیم بگیرند که برای رسیدن به صلح در کشور خود چه اقداماتی را اتخاذ می کنند. او تاکید نمود که صلح در افغانستان به نفع پاکستان هم می باشد ولی برای رسیدن به این هدف باید یک مرکز ثقل وجود داشته باشد یعنی کوشش در این راستا باید توسط خود افغان ها رهبری شود.

در این اواخر بحث ها در مورد باز کردن دفتر طالبان در قطر زیاد شده و امریکا تصدیق نموده است که مقامات این کشور با نماینده گان طالبان ملاقات کرده اند.

حکومت رییس جمهور کرزی هم گفته است که از باز شدن دفتر طالبان در قطر حمایت می کند.
XS
SM
MD
LG