لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۱

رییس جمهورافغانستان بر سپردن کنترول زندان ها پافشاری می کند


بعد از حادثهء سوختاندن قرانکریم توسط نظامیان امریکایی در پایگاه هوایی بگرام، برای مدت سه روز اعتراضات در مناطق مختلف افغانستان ادامه داشت.

این اعتراضات حامد کرزی رییس جمهورافغانستان را واداشته است تا بر تقاضایش در مورد سپردن کنترول زندان های که در آن افراطیون مسلح مشکوک نگهداری می شوند، بیشتر پافشاری کند.

رییس جمهورافغانستان در جریان ملاقات با اشتون کارتر معاون وزیردفاع امریکا و جنرال جان الن قوماندان عمومی نیروهای ناتو در آن کشور خواست تا هرچه زودتر کنترول زندان بگرام به حکومت افغانستان سپرده شود.

بر اساس گزارش روزنامهء تایمز چاپ انگلستان، رییس جمهور کرزی به مقامات امریکایی گفته است، هر چه زودتر کنترول زندان ها به جانب افغانی سپرده شود به همان اندازه میزان وقوع چنین حوادث متاثر کننده، کاهش خواهد یافت.

وی همچنان از جنرال جان الن قوماندان عمومی نیروهای ناتو در افغانستان خواسته است با هیات افغانی که به خاطر تحقیق در مورد حادثهء سوختاندن قرانکریم موظف شده اند همکاری کند و تحقیق شود که چرا کتب دینی به کانتینر کثافات انداخته شده بود.

گفته می شود این کتب دینی از نزد زندانیان در بگرام گرفته شده و به گفتهء مقامات امریکایی توسط این کتب عقاید افراطی در بین زندانیان پخش می شد.

در نظر است زندان بگرام که اینک به نام زندان پروان یاد می شود، بر اساس ضرب الاجل تعیین شده توسط رییس جمهور کرزی در ماه مارچ سال جاری به حکومت افغانستان سپرده شود. رییس جمهور کرزی گفته است که در این زندان از حقوق بشر تخطی صورت می گیرد.

در سه روز که گذشت در شهر کابل و برخی ولایات دیگر افغانستان ده ها هزار تن در حالیکه یک تعداد آن ها مسلح نیز بودند، در اعتراض به سوختاندن قرانکریم در پایگاه هوایی بگرام توسط نظامیان امریکایی، با راه اندازی مارش ها و گردهمایی ها، مراتب تاثر شان را ابراز کردند. در برخی مناطق این اعتراضات به خشونت نیز انجامیده است.

روزنامهء تایمز چاپ انگلستان می نویسد:
یک گروپ اعتراض کننده گان در ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار با پرتاب سنگ ها بالای یک پایگاه امریکایی در آن ولسوالی حمله برده، دکان ها و موتر ها را تخریب کردند.

در شهر کابل زمانیکه اعتراض کننده گان به استقامت یک مرکز رهایشی اتباع خارجی حرکت کردند. سفارت امریکا با استفاده از شبکهء ارتباطی اجتماعی تویتر به همهء شهروندان آن کشور اطلاع داد که سفارت آن کشور در شهر کابل مسدود بوده، مسافرت آن ها به افغانستان ممنوع است و امریکایی در هر جایی که هستند در همانجا باقی بمانند.

سال گذشته بعد از آن که یک کشیش عیسوی در ایالت فلوریدای امریکا به سوختاندن یک نسخهء قرانکریم اقدام کرد، در افغانستان اعتراضات مشابه صورت گرفت و یک گروپ از افراد مسلح بالای یک مهمانخانهء سازمان ملل متحد در شهر کابل حمله برده، دوازده تن را به قتل رسانیدند.

به نظر می رسد این حادثه باعث شد تا نمایندهء خاص سازمان ملل متحد در کابل با نشر یک اعلامیه بر این نکته تاکید کند که به دین اسلام، معتقدات و رسوم مردم افغانستان احترام عمیق دارد.
XS
SM
MD
LG