لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

بریتانیا تلاش دارد از راه شمال افغانستان بیرون شود


مقامات بریتانیوی می گویند، آنکشور در تلاش رسیدن به توافقات ترانزیتی با کشورهای آسیای میانه است تا بتواند وسایل نظامی به ارزش میلیارد ها دالرش را از افغانستان بعد از سال 2014 به بریتانیا انتقال دهد و با این کار، اتکا به راه های پاکستان را کاهش دهد.

با کشته شدن 24 سرباز پاکستان در اثر حمله هوایی نیروهای ناتو در ماه نومبر سال گذشته و تیره شدن روابط میان اسلام آباد و واشنگتن، پاکستان راه عمده مواصلاتی برای نیروهای ناتو مستقر در افغانستان را مسدود کرد.

این اقدام پاکستان اهمیت داشتن راه های بدیل برای انتقال مواد اکمالاتی نیروهای ناتو به افغانستان را افزایش داد. وزارت دفاع بریتانیا دیروز گفت، فیلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا به روز دوشنبه از قزاقستان دیدار داشت و در آنجا توافق را امضا کرد که بر اساس آن، انتقال مواد از افغانستان و به افغانستان، از راه هوایی صورت می گیرد.

فیلیپ هاموند و نور سلطان نظربایوف رییس جمهور قزاقستان، همچنان توافق نمودند مذاکرات را در مورد توافقنامه دیگری آغاز کنند که بر اساس آن وسایل و تجهیزات نظامی از راه زمینی انتقال گردند. این توافقنامه به بریتانیا زمینه استفاده از راه را فراهم خواهد ساخت که بتواند حدود یازده هزار کانتینر وسایل و سه هزار عراده جات نظامی اش را از افغانستان خارج نموده دوباره به بریتانیا انتقال دهد.

هاموند دیروز با مقامات ارشد حکومت ازبکستان هم ملاقات نموده، روی توافقنامه با تاشکند در مورد استفاده از راه های ازبکستان، جهت انتقال وسایل و تجهیزاتش از افغانستان صحبت های داشت.

فلیپ هاموند وزیر دفاع بریتانیا در یک اعلامیه گفت، این مهم است که ما قبل از ختم ماموریت در افغانستان و خروج نیروهای ما از آنکشور، راه های مواصلاتی را برای خروج از افغانستان داشته باشیم. ما عملیات بزرگ لوژیستکی را در پیشرو داریم و برای انجام آن نیاز به همکاری شرکای ما در منطقه داریم.

قرار است وسایل و تجهیزات نظامی از افغانستان از کشورهای آسیای میانه گذشته و با طی نمودن هزاران کیلومتر توسط ریل، به بنادر بالتیک رسیده و از آنجا توسط کشتی به بریتانیا انتقال یابند.

قرار است لوی درستیز بریتانیا نیک هاروی در این هفته با مقامات قرغزستان، تاجکستان و ترکمنستان ملاقات نموده، بحث ها در مورد استفاده از راه های این سه کشور را ادامه دهد.
XS
SM
MD
LG