لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

«ایتلاف بین الملی به تعهدات در افغانستان پابند است»


سفیر ایالات متحدهء امریکا در ناتو ایو- دالدار(Ivo Daalder)
سفیر ایالات متحدهء امریکا در ناتو ایو- دالدار(Ivo Daalder)
سفیر ایالات متحدهء امریکا در ناتو ایو- دالدار(Ivo Daalder) می گوید، با وصف حملات اخیر بر مشاورین و نظامیان امریکایی در افغانستان، ایتلاف بین الملی به تعهداتش در مورد آن کشور پابند می باشد.

سفیر امریکا در ناتو در شهر شیکاگو که به تاریخ بیست و یکم ماه می سال جاری اجلاس رهبران کشور های عضو پیمان ناتو در مورد افغانستان در آنجا دایر خواهد شد، سخنرانی کرده است.

ایو- دالدار(Ivo Daalder) سفیر امریکا در ناتو با اشاره به رویداد های اخیر که بعد از سوختاندن نسخه های از قرانکریم در پایگاه هوایی بگرام، در افغانستان صورت گرفت، بر اینکه پالیسی جاری امریکا در مورد افغانستان درست می باشد، تاکید کرده، گفت:
«ما متعهدیم تا همین پالیسی را ادامه دهیم.»
در اجلاس شیکاگو رهبران کشور های عضو در مورد سپردن مسوولیت های امنیتی به نیرو های افغان نیز بحث خواهند کرد.

رهبران کشور های غربی آزرومندند، تنش های به میان آمده بعد از حادثهء سوختاندن نسخه های از قرانکریم در پایگاه هوایی بگرام به زودی سرد شود، تا آن ها بتوانند بالای مسایل مهم دیگر تمرکز کنند. مسایل مهمی در مورد خروج قوت های بین المللی در سال 2014 از افغانستان باقی مانده است و لازم است برای آن ها یک راه حل پیدا شود.

به روز سه شنبهء گذشته بعد از حادثهء کشته شدن دو مشاور امریکایی در داخل عمارت وزارت داخلهء افغانستان، در مورد این ستراتیژی که امریکا می خواهد با کاهش نیرو های نظامی به مقصد همکاری با نیرو های افغان به جای قطعات نظامی مشاورینش را بگمارد، تردید های به وجود آمد.

بعد از حادثه در وزارت داخلهء افغانستان، نخست ناتو بعد هم بریتانیا و جرمنی مشاورین شان را از همهء وزارت خانه های حکومت افغانستان خارج ساختند. اینک تعدادی از این مشاورین خارجی دوباره به وظایف شان برگشته اند.

سفیر ایالات متحدهء امریکا در ناتو ایو- دالدار(Ivo Daalder) که در شهر شیکاگو به شورای مسایل بین الملل سخنرانی می کرد، گفت:
« گرچه رویداد های اخیر در افغانستان قابل تحمل نبوده، ما آنرا نکوهش می کنیم، اما نمی توانیم پالیسی خودرا بر اساس رویداد های متاثر کننده تعیین کنیم»
XS
SM
MD
LG