لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

ماموریت سازمان ملل در افغانستان برای یک سال دیگر تمدید شود


بانکی مون سر منشی سازمان ملل متحد
بانکی مون سر منشی سازمان ملل متحد
بانکی مون سر منشی سازمان ملل متحد دیروز از شورای امنیت این سازمان خواست، برای ادامه کمک های جامعه جهانی به افغانستان، ماموریت این سازمان در آنکشور را برای یک سال دیگر تمدید کند. معیاد ماموریت فعلی سازمان ملل متحد در افغانستان در بیست و سوم ماه مارچ امسال خاتمه میابد.

بانکی مون دیروز ضمن درخواست تمدید ماموریت ملل متحد به شورای امنیت گفت، این ماموریت به انتقال مسولیت ها به حکومت افغانستان و برنامه های انکشافی موجود در آن کشور، ادامه خواهد داد.

یوناما یا ماموریت ملل متحد در افغانستان حدود 1700 کارمند ملکی دارد که اکثر آنها افغان اند و در بخش های مختلف از امنیت گرفته تا انکشاف و ایجاد نهادهای دموکراتیک، ایفای وظیفه می کنند.

بانکی مون در یک گزارش ارایه شده به شورای 15 عضوی امنیت ملل متحد گفت، افغانستان کشوری است که با مشکلات جدی در بخش های انکشافی و مشکلات ناشی از حوادث طبیعی چون قعطی، زمستان شدید، و زلزله ها روبرو می باشد.

سرمنشی ملل متحد گفت، پیمان ناتو که بخش اعظم حمایت امنیتی در افغانستان را به عهده دارد قراراست در ماه می امسال در شیکاگو جلسه نموده و نحوه ادامه ماموریت خود و حمایت به نهادهای امنیتی افغان در آینده را، مورد بحث و بررسی قرار دهد.

سرمنشی ملل متحد افزود، امنیت شاید در بعضی مناطق افغانستان، جاییکه مسولیت های امنیتی به نیروهای افغان در آن سپرده شده است، بهتر شده باشد ولی گزارش های زیاد از تخطی ها از حقوق بشر هم در دست اند. وی خواهان موجودیت خطوط روشن در بازخواست و حسابدهی و نظارت از فعالیت های نهادهای امنیتی در افغانستان شد.
XS
SM
MD
LG