لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

«طریقه درست ترک کردن افغانستان»


دیلی تلگراف
روزنامه دیلی تلگراف چاپ انگلستان در شماره اخیر خود زیر عنوان: "طریقه درست ترک کردن افغانستان" مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، کشته شدن شش عسکر بریتانیوی بروز چار شنبه در جنوب افغانستان حتماً این سوال را بوجود می آورد که چرا عساکر ما برای یک هدف که هیچ کس به آن باور ندارد هنوز هم جان های شانرا قربان کنند.

بنوشته روزنامه، هرچند تا اندازه یی به این استدلال موافق هستیم، ولی اینجا دلایل زیادی نیز وجود دارد که چرا عساکر ما بحیث یک بخشی از ماموریت نیروهای بین المللی کمک به امنیت در افغانستان باقی می مانند تا اهداف اساسی و اصلی ما بر آورده گردد. بالاتر از همه، از بین بردن تهدید القاعده در منطقه است که هنوز هم متوجه افغانستان می باشد.

با وصف اینکه بسیاری از طراحان زیربنایی این سازمان مانند اسامه بن لادن کشته شدند و یا به پاکستان فرار کردند. اما تا زمانی که افغانستان برای دفاع از خود آماده نشود، اینجا امکانات جدی وجود دارد که بعد از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، طالبان با در نظر داشت سابقه تاریخی مستحکم و مستند کمک با القاعده، به آسانی می توانند کنترول افغانستان را دوباره بدست بگیرند که در آنصورت اثرات مصیبت بار آن بیشتر متوجه امنیت ملی ما و متحدین ما خواهد بود.

روزنامه دیلی تلگراف در اخیر این بخش مقاله می نویسد، رد پای این سازمان تروریستی جهانی هنوزهم در سرحدات میان پاکستان و افغانستان ادامه دارد چنانچه به اساس تخمین های استخباراتی، رهبری القاعده هنوز هم بیش از پنجا فیصد حملات تروریستی علیه بریتانیا و متحدین این کشور را از همین مناطق رهبری می نمایند. بنابر همین دلیل است که خارج کردن نیروهای ناتو باید مطابق به شرایط مسلط اوضاع امنیتی در افغانستان صورت بگیرد نه توسط هوی و هوس های سیاسی.


نظارت حقوق بشر
نشریه سازمان نظارت حقوق بشر در شماره اخیر خود در ارتباط وضع زنان در افغانستان مقاله تحلیلی نوشته و در آغاز این مقاله می نویسد، سقوط رژیم طالبان بعضی حقوق وآزادی های اساسی را به زنان افغان وعده داد و یقیناً هم که در 10 سال گذشته، وضع زنان و دختران افغان بصورت قابل ملاحظه یی بهبود یافت.

دختران به مکتب رفتند و برای زنان زمینه های کاردر سازمان ها و ادارات مختلف دولتی از جمله در پارلمان، کابینه و حتی در قوای امنیتی فراهم گردید. قانون اساسی جدید حقوق مساوی زن را تضمین نمود و قانون سال 2009 میلادی خشونت علیه زنان را جنایت خواند.

اما در سطح پایین تر این تغیرات ظاهری، مشکلات عمیقی نهفته است. به این معنی که زنان در زندگی عمومی هنوز هم به تهدید، شکنجه، ازدواج اجباری، خشونت و حتی مرگ روبرو می باشند.

به نوشته نشریه، با نزدیک شدن تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان، بسیاری زنان افغان از آینده شان ترس دارند. ترس آنها ازین جهت است که با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، نه تنها علامت ختم علاقه جامعه به افغانستان خواهد بود، بلکه همراه با این خروج، کمک ها و تعهد جامعه جهانی به منظور توسعه وحمایت از حقوق زن نیز خاتمه خواهد یافت.
XS
SM
MD
LG