لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۳

امریکا در مورد تسریع خروج از افغانستان فکر میکند


نیویارک تایمز
روزنامهء نیویارک تایمز در شمارهء اخیر خود تحت عنوان: «مقامات امریکایی در مورد تسریع خروج از افغانستان بحث می کنند» مقاله را به نشر رسانیده، در بخشی از آن می نویسد:
مقامات ادارهء رییس جمهور اوباما در مورد اینکه آیا تعداد نیرو های امریکایی تا اخیر سال 2013 بیست هزار تن دیگر کاهش داده شود، بحث می کنند. این مساله نماینگر این طرز تفکر در حال گسترش در قصر سفید امریکا می باشد که ماموریت در افغانستان به نقطهء بازگشت رسیده است.

روزنامهء نیویارک تایمز می نویسد:
تسریع خروج نیرو های امریکایی از افغانستان از هفته ها به اینسو مورد بحث مقامات ارشد قصر سفید امریکا قرار داشته است، اما اینک این مباحثات در متن دو رویدادی که در افغانستان اتفاق افتاد، صورت می گیرد. نخست حادثهء که در ولسوالی پنجوایی ولایت کندهار اتفاق افتاد و در اثر آن تعدادی از افراد ملکی توسط یک خورد ضابط امریکایی کشته شدند و دوم خشونت های که ماه گذشته در اثر سوختاندن غیر عمدی نسخه های از قرآنکریم اتفاق افتاد.

مقامات ادارهء امریکا به روز دوشنبه گفته اند، تا هنوز در مورد کاهش اضافی نیرو های نظامی تصمیم گرفته نشده است. رییس جمهور امریکا بارک اوباما در یک مصاحبه رادیویی با وصف دشواری ها بر تعهدات در زمینهء ماموریت در افغانستان تاکید کرده، گفته است؛ "عجله در خروج" پرسش های در مورد ستراتیژی جنگی امریکا بر می انگیزد.


گاریدن
روزنامه گاردین چاپ انگلستان نیز مقاله را در مورد حادثهء اخیر در ولایت کندهار نشر کرده، در بخشی از آن می نویسد:
تلاش ها به خاطر اینکه حادثه کشته شدن 16 فرد ملکی در افغانستان ستراتیژی نظامی بین المللی از مسیر آن خارج نسازد، به روز دوشنبه زمانی افزایش یافت که رهبران سیاسی غربی تلاش کردند که این حادثه را یک رویداد مجرد عنوان کنند.

خانم هیلاری کلنتن وزیر خارجهء امریکا با تاکید بر اینکه این رویداد تغییری را در مسیر اصلی وارد نخواهد کرد، حادثهء روز شنبه را "غیر قابل توضیح" خوانده است.

روزنامه گاردین چاپ انگلستان می نویسد:
وزیر دفاع کانادا پیتر مککی که قوت های نظامی کشورش در ولایت کندهار مستقر است می گوید، اجازه داده نخواهد شد که همچو مسایل بر کار مشترک نیرو های آیساف با شرکای افغان آن تاثیر وارد کند.

وزیر دفاع کانادا گفته است، همچو حوادث مجرد و بزدلانه مارا از کار مشترک باز نمی دارد.

و انگیلا مرکل صدراعظم آلمان به روز دوشنبه در شهر شمالی مزارشریف هنگام بازدید از نیرو های نظامی آن کشور در افغانستان گفته است که سال 2014 شاید یک تاریخ خوشبینانهء برای خروج از افغانستان باشد.
XS
SM
MD
LG