لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

قرارداد 2003 زمینه وحشت خارجی ها را فراهم کرد


رویداد اخیر در ولسوالی پنجوایی ولایت قندهار و مساله محاکمه عاملان این رویداد، در بسیاری از روزنامه های چاپ امروز کابل نیز به بررسی گرفته شده است.


ملی باور
روزنامه ملی باور نه تنها خواستار محاکمه سربازان امریکایی دخیل در این رویداد شده بلکه به محاکمه کشانیدن آن عده از افغانانی را که به باور روزنامه در این جرم شریک اند، نیز خواسته است.

اشاره روزنامه به امضا کننده های قراردادی است که به اساس آن به نیروهای بین المللی اجازه هرگونه عملیات در افغانستان داده شده و همچنان آنان را از تعقیب عدلی و قضایی در این کشور مصوون ساخته است.

به باور روزنامه همین قرارداد زمینه ایجاد وحشت را برای نیروهای خارجی در افغانستان فراهم ساخته و افغانستان نمی تواند در داخل این کشور خواستار محاکمه عاملان ایجاد این وحشت ها گردد.

روزنامه ملی باور با توجه به این مساله نوشته است که در قضیه کشته شدن اطفال، زنان و موسفیدان تنها سرباز امریکایی دخیل نیست بلکه افرادی که در سال 2003 میلادی این قرارداد را امضا کردند، نیز شامل اند.

روزنامه مینویسد که اگر این افراد درارتباط به رویداد ولسوالی پنجوایی به محاکمه کشانده شده نمیتوانند اما حد اقل میشود به جرم زیرپا گذاشتن حاکمیت ملی به عنوان خاینان ملی معرفی شوند.


ویسا
روزنامه ویسا نوشته است که این قرارداد سبب شده تا مقامهای امریکایی تقاضای ولسی جرگه افغانستان مبنی برمحاکمه سربازشان دراین کشور را رد کنند.

اما روزنامه می نویسد، قرارداد سال 2003 میلادی که به اساس آن سربازان بین المللی می توانند هر نوع عملیات را در افغانستان راه اندازی کنند و نیز از تعقیب عدلی و قضایی در این کشور مصوون هستند، در ماه عقرب سال جاری از سوی ولسی جرگه افغانستان لغو شده است.

در عین حال روزنامه به امریکا پیشنهاد می کند اگر می خواهد با افغانستان روابط دوامدار داشته باشد، باید خواست های مردم و دولت این کشور را بپذیرد و به حساسیت های موجود در این کشور توجه داشته باشد.


خدمتگار
اما روزنامه خدمتگار خواست ولسی جرگه افغانستان در خصوص رویداد پنجوایی را غیر مسوولانه خوانده و می نویسد که با این کار به حیثیت ولسی جرگه آسیب می رسد.

به نوشته روزنامه ولسی جرگه از قرارداد سال 2003 میلادی که از سوی وزرای داخله و خارجه سابق افغانستان به امضا رسیده بود، با خبر بود اما پیش از این که به کدام نتیجه نهایی برسد، چنین خواست را مطرح کرد.


محور
اما روزنامه محور حکومت افغانستان را در این زمینه مورد انتقاد قرار می دهد که در هشت سال گذشته برای تغییر این قرارداد هیچ تلاشی نکرده است.

به باور نویسنده مطلب تا اکنون هیچ قراردادی در جهان وجود ندارد که امکانات لغو آن در نظر گرفته نشده باشد.

روزنامه به حکومت افغانستان نیز پیشنهاد می کند که این مساله را به گونه جدی تعقیب کرده و در صورتی که عاملان رویداد پنجوایی به محاکمه کشانیده نشوند، جلوگیری تکرار همچو حوادث غم انگیز دشوار خواهد بود.


هیواد
روزنامه دولتی هیواد نوشته است، این قرارداد که در سال 2003 به امضا رسیده در مغایرت کامل با حاکمیت ملی کشور بوده و به هیچ صورت قابل پذیرش افغان ها نیست.

به نوشته روزنامه این قرارداد یک جانبه بوده، در مورد آن نظر افغانها پرسیده نشده است و باید منحل گردد.


سرنوشت
اما روزنامه سرنوشت برخی از حلقات داخلی را مورد انتقاد شدید قرارداده که به باور روزنامه همیشه داد از حق و عدالت میزنند ولی در این زمینه خاموشی اختیار کرده اند.

روزنامه می نویسد کجا است کریم خلیلی که در دفاع از ریختن خون افغانها با آنان خیمه بر پا کند، کجا است داکتر عبدالله، همکارانش و کمسیون حقوق بشر که در این مورد صدای شان را بلند کنند.

روزنامه که از این افراد شدیداً گله مند به نظر می رسد نوشته است که اکنون تمام مردم فهمیده اند که رهبر واقعی وجود ندارد و همه در پی منافع شخصی شان هستند.


سید فتح محمد بها
XS
SM
MD
LG