لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۲

پاکستان برای تشویق طالبان برای مذاکرات صلح عملاً گام بردارد


محمد اساعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح
محمد اساعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح
از پخش اعلامیهء حکومت پاکستان که در آن از طالبان خواسته شده تا به پروسهء صلح با حکومت افغانستان یکجا شوند، حدود یک ماه سپری شده، اما به باور برخی از اعضای شورای عالی صلح افغانستان، حکومت پاکستان تا اکنون اقدامات عملی را در زمینه انجام نداده است.

محمد اساعیل قاسمیار مشاور امور بین المللی شورای عالی صلح به روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، که انتظار دارند پاکستان در بخش تشویق طالبان جهت اجرای گفتگو های مستقیم صلح با حکومت افغانستان، عملاً گام بردارد.

«می خواهم بگویم که ما هم باید در میدان عمل نشان بدهیم که گفتار نیک با کردار نیک بدرقه می شود. تنها مردم ما با سخنان نمی توانند که دل بسته بوده و اعتماد کنند تا اینکه خود شان یک چیز را احساس نکنند. یقیناً پاکستان می تواند همکاری خیلی سازنده داشته باشد.»

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان اخیراً در اعلامیهء به طور علنی از طالبان و دیگر گروه های جنگجو در افغانستان خواست تا به پروسه صلح با حکومت افغانستان یکجا شوند.

در این اعلامیه آقای گیلانی ابراز امیدوار کرده بود که طالبان و دیگر گروه های جنگجو به این درخواست او پاسخ مثبت دهند. اما برخی از تحلیلگران مسایل افغانستان و منطقه می گویند، که این تلاش های حکومت پاکستان تا هنوز موثر واقع نشده اند.

وحید مژده یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت:
«دولت افغانستان تنها می تواند از پاکستان خواهش بکند، فشار و ضربه ها یا ابزاری را که به وسیلهء آن بتوانیم بالای پاکستان فشار وارد کنیم، در اختیار نداریم. ابزاری که ما باید در اختیار داشته باشیم، اینست که به صورت متقابل فشار ما روی پاکستان تاثیر گذار باشد و پاکستانی ها مجبور شوند که خواست های ما را بپذیرند. این خواهش بار ها صورت گرفته است و پاکستان همچنان هر بار وعده داده که ما کوشش می کنیم اما تا به حال اینکار را نکرده است.»

طالبان نه تنها حاضر به اجرای گفتگو های مستقیم صلح با حکومت افغانستان نشده اند، بلکه گفتگو های مستقیم شان را با امریکا نیز متوقف کرده اند.

یکی از دلایل توقف این گفتگو ها تاخیر در تاسیس دفتری برای طالبان در قطر خوانده شده است.

طالبان در حالی از توقف گفتگو های شان با امریکا خبر داده اند، که قرار است در آیندهء نزدیک وزیر خارجهء افغانستان به قطر برود و در آنجا با مقامات قطر، روی ایجاد این دفتر گفتگو کند.
XS
SM
MD
LG