لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۰

«طالبان نسبت به ناتو خوفناکتر اند»


تایمز
روزنامه تایمز چاپ لندن در شمارهء اخیرخود تحت عنوان طالبان نسبت به ناتو خوفناک اند، مقالهء را به نشر رسانیده، در نخستین سطر آن می نویسد، نتایج یک تحقیق ناتو نشان می دهد که افغانان بر نیروهای امنیتی شان باور ندارند که در برابر طالبان مقابله و مقاومت کنند و اکثریت افغانان می خواهند که قوای خارجی در کشورشان باقی بمانند.

روزنامه می نویسد، با وجود تیره گی روابط میان نیروهای خارجی و مردم عام، در این تحقیق نشان داده شده که افغان ها اشتباهات نیرو های خارجی را تحمل می کنند، زیرا آنها نمی خواهند که خارجی ها میدان را رها کرده افغانستان را ترک کنند و در این کشور جنگ داخلی آغاز شود.

روزنامه تایمز می نویسد، اطلاعات ناتو نشان می دهد که افغان ها اصلاًً از حکومت مرکزی و محلی نفرت دارند و به این عقیده اند که حکومت افغانستان با فساد اداری آغشته است.

به نوشته روزنامه، چیز قابل تاسف این است که اکثریت افغانان بر نیروهای امنیتی خود اعتماد ندارند که با گرفتن مسوولیت های امنیتی از نیروهای خارجی در اوایل سال آینده، امور امنیتی کشور را بطور مناسب به پیش برند.

به گفتهء روزنامه، از هر ده افغان فقط یک تن آن باور دارد که قوای امنیتی افغان بعد از خروج نیروهای خارجی از این کشور، در برابر طالبان مقاومت و مقابله بتواند.

روزنامهء تایمز در ادامه می نویسد، برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان ماه دسمبر سال 2014 میلادی تعیین شده است و اگر سند همکاری های درازمدت ستراتیژیک میان امریکا و افغانستان به امضاء برسد، در آن صورت شماری از مشاورین امریکایی و نیروهای خاص این کشور برای چند دهه در افغانستان باقی خواهند ماند.

واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود تحت عنوان چرا کرزی از ماموریت نیروهای امریکایی در افغانستان نا راض است؟ مقالهء را چاپ کرده که در قسمتی از این مقاله آمده است: در جریان یک دهه گذشته نیروهای امریکایی برای حفظ حکومت کرزی جنگیده و قربانی داده اند.

اما حامد کرزی روز پنجشنبه در ملاقات با وزیر دفاع امریکا تقاضا کرد که عساکر امریکایی دیگر نباید برای او بجنگند. رییس جمهور کرزی گفت، نیروهای امنیتی افغان اکنون برای گرفتن مسوولیت های امنیتی کاملاً آماده اند.

روزنامه واشنگتن پست اضافه می کند، رییس جمهور کرزی بعد از کشته شدن افراد ملکی توسط یک عسکر امریکایی روز جمعه گفت، این چنین رفتار نیروهای امریکایی دیگر کاسهء صبر و حوصله اش را لبریز ساخته است.

به گفتهء روزنامه، رییس جمهور کرزی بر ضد امریکا نیست. زیرا حکومت او به کمک مالی امریکا پیش می رود. مگر به خاطر متاثر است که چرا جلو این گونه اعمال و رفتارعساکر امریکایی گرفته نمی شود.

جوشوا پرتلو نویسندهء این مقاله در ادامه می پرسد، زمانیکه حامد کرزی سخنرانی می کند، او در واقع چه تصور دارد، و از امریکا چه چیزی را می خواهد بشنود؟

پس به جواب آن پرداخته می نویسد:
«در جریان یک ماه اخیر از نزدیکان فعلی و سابقهء حامد کرزی پرسیدم که رییس جمهور افغانستان در مورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان چه فکر می کند؟

آنها در پاسخ گفتند، رییس جمهور از لحاظ شخصی و سیاسی مخالف رفتار و برخورد امریکاییان می باشد. استغنا و غرور او در برابر امریکا و سخنان جدی وی تنها به خاطر خوشی و قناعت افغانان نبوده، بلکه او به خاطر دوام مناقشات در افغانستان و خودسری و حرکات پایان ناپذیر نیروهای امریکایی عمیقاً نا راض است.

پرتلو می نویسد، رییس جمهور کرزی بعد از پیروزی دور دوم انتخابات بیشتر به این عقیده شده است که امریکاییان در جنگ علیه طالبان، خود مشکل آفرین شده اند.»
XS
SM
MD
LG