لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۴

امریکا تحت فشار حکومت افغانستان و طالبان قرار دارد


تاکید رییس جمهور کرزی بر خروج نیروهای بین المللی از دهات افغانستان و سخنان سفیر روسیه در کابل در مورد ماموریت امریکا در افغانستان، مسایلی اند که در صفحات روزنامه های چاپ امروز کابل بازتاب یافته اند.

سرنوشت
روزنامهء سرنوشت نوشته است که ایالات متحدهء امریکا تحت فشار حکومت افغانستان و طالبان قرار دارد.

به نوشتهء روزنامه، حکومت افغانستان از امریکا می خواهد تا سربازان اش را از قرا و قصبات افغانستان بیرون بسازد.

روزنامه می نویسد، از سوی دیگر طالبان روند گفتگو ها با امریکا را متوقف ساخته اند.

روزنامه در ادامه نوشته است، تاکید حکومت افغانستان روی توقف عملیات شب هنگام نیروهای ایتلاف نه تنها سبب تیره شدن روابط افغانستان با غرب می شود، بلکه به نوشتهء روزنامه، به جنگ جاری نیز صدمه می رساند.

روزنامه به نقل از یک مقام غربی نوشته است، بدون اجرای عملیات شب هنگام آنان نمی توانند در جنگ افغانستان به نتیجهء مطلوب برسند.

به نوشتهء روزنامه، این مقام غربی باور دارد که با بیرون شدن نیروهای بین المللی از دهات افغانستان، طالبان در آنجا مستقر خواهند شد.

ویسا
روزنامهء ویسا در مطلبی نوشته است، ایالات متحدهء امریکا می خواهد نگرانی حکومت افغانستان را در مورد حضور نیروهای بین المللی در دهات این کشور مورد بحث و بررسی قرار بدهد.

به نوشتهء روزنامه، بارک اوباما در صحبت تلیفونی با حامد کرزی گفته است، در نشست پلان شدهء شیکاگو در این مورد با دیگر متحدان اش صحبت خواهد کرد.

ملی باور
روزنامهء ملی باور نوشته است، هر چند سخنگوی رییس جمهور افغانستان می گوید، گفته های آقای کرزی در مورد بیرون شدن نیروهای بین المللی از دهات افغانستان تازه نیست، اما به نوشتهء روزنامه، مقام هام های امریکایی گفته اند، این اظهارات حامد کرزی نگرانی هایی را در مورد عملیات نیروهای ناتو در افغانستان ایجاد کرده است.

روزنامه نوشته است، این هراس وجود دارد که مبادا این موضع گیری آقای کرزی و توقف گفتگو های طالبان با امریکا، پروسهء واگذاری مسوولیت های امنیتی به نیروهای افغان را دچار مشکل بسازد.

روزنامه در مطلب دیگر به سخنان سفیر روسیه در کابل توجه کرده است.

در مطلب به نقل از ضمیر کابلوف گفته شده که کشتار غیر نظامیان در ولسوالی پنجوایی قندهار نشانهء از شکست امریکا در جنگ افغانستان است.

روزنامه در ادامه نوشته است، آقای کابلوف گفته که اگر امریکا از تکرار چنین حوادث جلوگیری و برای بازسازی افغانستان کار نکند، ممکن با سرنوشت شوروی سابق در افغانستان روبرو شود.

اصلاح
روزنامهء اصلاح از موضع گیری اخیر حکومت افغانستان در مورد بیرون شدن نیروهای بین المللی از دهات این کشور دفاع کرده است.

به نوشتهء روزنامه، نیروهای امنیتی افغان توانایی این را خواهند داشت تا امنیت قرا و قصبات کشور شان را تامین کنند.
XS
SM
MD
LG