لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۳

انحلال شرکت های امنیتی خصوصی برای 90 روز دیگر تمدید شد


حکومت افغانستان معیاد انحلال نیروهای شرکت های خصوصی امنیتی را در قوای امنیتی افغان برای 90 روز دیگر تمدید کرده است. این اقدام، سه روز قبل از مهلت می باشد که حکومت افغانستان برای شرکت های بزرگ انکشافی تعین کرده بود تا برای محافظت شان از قوای امنیتی دولتی استفاده کنند.

شرکت های خصوصی انکشافی گفته اند که این اقدام کمک ملیارد ها دالر امریکایی به افغانستان را، به مخاطره می اندازد. زیرا این شرکت ها کار پروژه های شان را به تاخیر خواهند انداخت و یا همهء آنها افغانستان را ترک خواهند کرد. چراکه اگر آنها از قوای محلی استفاده کنند، خود را مصوون احساس نمی کنند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان سالهاست که با حضور شرکت های خصوصی مخالفت کرده می گوید، این نیروها قوانین را نقض می کنند و خطر تبدیل شدن آنها به شبه نظامیان متصور است.

اما پروسهء انحلال شرکت های خصوصی امنیتی را که رییس جمهور کرزی برای نخستین بار در سال 2009 میلادی اعلام کرد و بلاخره پایان سال جاری شمسی به عنوان مهلت نهایی انحلال آنها تعیین شد، پروسه طولانی عقد قرار داد ها را همراه داشت.

اسوشیتد پرس می نویسد، به نظرمی رسد که در حال حاضر قوای محافظت عامه نتوانسته جای 11 هزار محافظ این شرکت ها خصوصی را بگیرند.

جمال عبدالناصر صدیقی قوماندان نیروهای محافظت عامه گفت، به شرکت های انکشافی که تاکنون قرار داد را امضاء نه کرده اند، از 30 تا 90 روز دیگر اجازه داده می شود که از محافظان خصوصی خود استفاده کنند.

صدیقی استدلال می کند که این کدام تغییر کلی در اجرای این پلان نیست. وی اضافه کرد:
« این یک پروسه انتقال بوده که از 21 ماه مارچ ما آن را ادامه می دهیم. ما اکنون برای هر شرکت موعد مشخص را تعیین کرده ایم.»

صدیقی در ماه فبروری به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته بود که انحلال این شرکت های خصوصی تا 21 ماه مارچ تمام خواهد شد.

مقامات افغان گفتند که 75 شرکت خصوصی در افغانستان حضور دارند که جهت تکمیل پروسه و انحلال به نیروهای افغان نیاز دارند تا قرارداد های را به امضاء برسانند و نگران بودند که تاکید روی ضرب الاجل 21 م مارچ احتمالاً خلای امنیتی را به بار آورد.

گفته می شود که اگر این پروسه به طور مناسب و آرام صورت نه گیرد، ممکن است که پروژه های کمکی بین المللی به خطر مواجه شوند.

درین حال جنرال دانیل بولگیر قوماندان ماموریت تعلیمی ناتو در افغانستان تعیین وقت اضافی را بی اهمیت خواند و گفت:
«در حالی که برخی از شرکت ها برای یک دوره کوتاه با مجوزهای موقت کار خواهند کرد، اما همه آنها تحت اداره قوای محافظت عامه به طور کامل در حاکمیت مقامات افغان قرار خواهند گرفت.»

اسوشیتدپرس از مقام ناتو نقل قول می کند که یکی ازعوامل تاخیر در این برنامه شاید کشته شدن دو مشاور امنیتی در ماه گذشته در وزارت داخله بود که پس از آن حادثه جلو رفتن مشاورین بین المللی به اداره محافظت عامه گرفته شد. اما حال این مشاورین دوباره به دفتر شان بر گشته اند.
XS
SM
MD
LG