لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

شورای صلح: افغان ها در تامین صلح با حکومت همکاری کنند


شورای عالی صلح افغانستان در این پیام از تمام گروه های مخالف مسلح دولت افغانستان خواسته است تا به پروسه صلح بپیوندند. در این پیام که به روز دوشنبه منتشر شد، از مردم افغانستان نیز تقاضا شده، تا در تامین صلح در کشور با حکومت همکاری کنند.

در پیام آمده است، که شورای عالی صلح فعالیت هایش را در سال جدید هجری شمسی به هدف تامین صلح در کشور گسترش می دهد. اما مولوی قلم الدین یکی از اعضای شورای عالی صلح و رییس اداره امر بالمعروف و نهی عن المنکر در زمان طالبان، می گوید برخی از اعضای شورای عالی صلح و حکومت در قسمت گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح دولت صادقانه عمل نمی کنند:

«در شورای عالی صلح هم استند کسانی که صلح نمیخواهند، در افغانستان، در حکومت افغانستان و در جمع اپوزیسیون دولت هم چنین اشخاصی وجود دارند که تامین صلح به ضرر آنان است. تنها مردم عام کشور صلح می خواهند زیرا آنان به صلح نیاز دارند. تمام طالبان صلح می خواهند به شرطی که کسی بخواهد با آنان صلح کند اما حکومت، ملل متحد و خارجیان نمی خواهند با طالبان صلح کنند. اگر بخواهند صلح در ظرف یک ماه در کشور تامین شده می تواند اما همه دروغ می گویند.»

هرچند آقای قلم الدین از کدام شخص و یا گروهی به طور مشخص نام نبرده است اما گفته می شود شماری از اعضای شورای صلح که در جمع اپوزیسیون دولت استند نمیخواهند که طالبان به پروسه صلح بپیوندند. این درحالیست که طالبان درین اواخر روند مذاکرات صلح با ایالات متحده امریکا در قطر را به تعویق انداخته اند.

طالبان به تازگی طی نشر یک خبرنامه گفته اند که ایالات متحده امریکا دو شرط اساسی این گروه که یکی باز کردن دفتر سیاسی برای آنان و دوم مبادله زندانیان، را تاهنوز نپذیرفته است. در خبرنامه ای که از سوی طالبان به نشر رسیده آمده است که ایالات متحده امریکا در گفتگو با این گروه صادق نیست و با گذشت هر روز شرایط اش را تغییر می دهد.

هرچند کنار رفتن طالبان از روند گفتگو با امریکا در مورد پروسه مصالحه با طالبان سوالاتی را برانگیخته، اما مولوی قلم الدین می گویند که طالبان خواهان تامین صلح در افغانستان و مصالحه با دولت هستند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که طالبان مذاکره با حکومت افغانستان را رد کرده اند اما ایمل فیضی سخنگوی رییس جمهور گفته است که تماس های انان با طالبان ادامه دارد:
« حکومت افغانستان به تلاش های خود جهت پیشبرد روند صلح ادامه می دهد و با کشور های که در تامین صلح در افغانستان ؛ حکومت افغانستان را همکاری میکنند در تماس است حکومت تماس های خود با طالبان را برقرار نگهداشته است. ما اعلامیه اخیر طالبان را جدی نگرفته ایم و برای ما نگران کننده هم نیست.»

از سوی دیگر حکومت افغانستان با نشر یک اعلامیه از مقامات پاکستانی خواسته است تا زمینه تماس مستقیم با سران طالبان مقیم در پاکستان را برای دولت افغانستان مهیا سازند. هرچند گفته می شود اسلام آباد به درخواست حکومت افغانستان جواب مثبت داده اما شورای عالی صلح می گوید، مقامات پاکستانی تا هنوز در زمینه کدام اقدام عملی نکرده اند.


گزارش از فرخنده احمدی
XS
SM
MD
LG