لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۵

میزان خشونت ها علیه خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است


موسسه نی در تازه ترین گزارشش می گوید که در جریان سال جاری چهار تن از خبرنگار افغان یکی از سوی نیروهای ایتلاف بین المللی و سه تن از سوی نیرو های مخالف دولت کشته شده اند. در این گزارش به بعضی از مشکلات که خبرنگاران با آن روبرو اند، اشاره شده و گفته شده که ممکن در سال جاری میلادی خشونت ها علیه خبرنگاران نیز بیشتر شود.

در این گزارش گفته شده است، که میزان خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان در سال 2011 نسبت به سال 2010 میلادی 38 در صد افزایش یافته است. محمد صابر فهیم یکتن از مسوولان موسسه نی در صحبت با رادیو آزادی در مورد این گزارش چنین گفت:

«در جریان سال 2011 ما سه خبرنگار را از دست دادیم که یک خبرنگار چند روز قبل به شهادت رسید که مجموعاًَ 4 خبرنگار ما کشته شده اند. محکمه خاص قضایی وجود ندارد که قضایای خشونت علیه خبرنگاران و مشکلات آنان را بررسی کند، بنابر نبود همچو محکمه ما بصورت درست نمی توانیم قضایای خشونت علیه خبرنگاران را به طور درست دنبال کنیم.»

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تایید می کند که خبرنگاران در افغانستان با مشکلات زیادی مواجه اند. اما به گفتهء مقام های این وزارت، آنان در تلاش اند، تا به هدف کاهش مشکلات خبرنگاران تدابیر موثر روی دست گرفته شوند.

نگرانی ها در مورد افزایش میزان خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان در حالی وجود دارند، که آزادی رسانه ها یکی از دست آورد های عمدهء حکومت افغانستان در جریان 10 سال اخیر به حساب می آید.
XS
SM
MD
LG