لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۴۳

امریکا در بهار برای جنگ با طالبان آماده گی می گیرد


روزنامه وال ستریت ژورنال، با عنوانی " امریکا در بهار برای جنگ با طالبان آماده گی می گیرد" مقاله ای را نشر کرده است.

روزنامه در آغاز این مطلب می نویسد: آن عساکر امریکایی که در ماه اگست پارسال در یک قله بلند ولایت کنر مستقر شده و در آنجا پوسته نظارتی را ایجاد کرده بودند، امسال به جنوب فرستاده خواهند شد.

قوماندانان امریکایی انتظار دارند که مخالفین مسلح با آغاز سال نو شمسی، کمپاین تازه حملات را آغاز خواهند کرد و این کمپاین تا حد زیاد در شرق افغانستان که از نظر ستراتیژیک برای مخالفین مسلح و حکومت افغانستان اهمیت دارد، متمرکز خواهد بود.

وال ستریت ژورنال به نقل از جان آلین قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو گزارش داده که گفته است: موقعیت جغرافیایی شرق، بالای درگیری ها به صورت مستقیم تاثیر دارد و بر خلاف جنوب، زمانیکه برفباری ها در شرق آغاز می شود، فعالیت افراد مسلح معمولاً کاهش می یابد.

به نوشته روزنامه، در زمستان گذشته بنابر سردی هوا چنین وضعیت پیش آمده بود.

اما به گفته جان آلین، امسال نیرو های ایتلاف در منطقه با یک وضعیت پیچیده روبرو خواهند شد، حالتی که تا هنوز این نیرو ها تجربه اش را در جنوب نداشتند.

وال ستریت ژورنال در ادامه می نویسد: شماری از قوماندانان ارشد امریکایی پلان داشتند تا امسال نیرو ها را در شرق تقویت کنند و شماری از سربازانی را که در نتیجه تلاش های نظامی به پیروزی ها دست یافته و فارغ شده اند، به شرق بفرستند.

اما حالا این پلان لغو شده و یکی از دلایل آن، افزایش نگرانی ها در جنوب برای حفظ دستاورد ها در همین مناطق است.

به نوشته روزنامه، تا حالا این اطمینان حاصل نشده که پیشرفت ها در منطقه به حالت ثابت باقی بماند.

جنرال دانیل آلین قوماندان نیرو های ایتلاف در شرق به روزنامه وال ستریت ژورنال گفته که نیرو های بین المللی برای جلوگیری از حملات مخالفین مسلح دولت افغانستان آماده گی گرفته اند و برای تحکیم امنیت پایتخت، پلان ایجاد چندین کمر بند امنیتی را ترتیب کرده اند که با این اقدام، هر حمله احتمالی مخالفین مسلح دولت عقب زده خواهد شد.

روزنامه دیگر امریکایی، فایننشل تایمز با عنوان " افغانستان برای جلوگیری از فرار سرمایه اقدام می کند" مقالهء را نشر کرده است.

در آغاز این مطلب آمده که حکومت افغانستان پس از آن اقداماتی را برای جلوگیری از انتقال پول روی دست گرفت که بانک مرکزی این کشور گفت: پارسال انتقال پول در پرواز ها از طریق میدان هوایی کابل، دو چند افزایش یافته یعنی در یک سال چهار ملیارد و شش صد ملیون دالر از همین طریق منتقل شده است.

مقامات افغان گمان می کنند که این مقدار بزرگ پول در کارتن ها، بکس ها و خریطه ها از طریق میدان هوایی کابل به دوبی منتقل شده که عمدتاً پول مواد مخدر و یا جنایتکاران است.

به نوشته روزنامه، متحدین غربی افغانستان که برای دولت سازی این کشور ملیارد ها دالر مصرف کرده اند، نگرانی دارند که با بیرون شدن این مقدار سرمایه زیاد، دامنه فساد اداری که فاصله را میان حکومت رییس جمهور کرزی و مردم ایجاد کرده و مخالفت طالبان را افزایش داده است، گسترده خواهد ساخت.

گفته می شود: تمامی بودجه دولتی افغانستان در سال مالی گذشته، چهار اعشاریه هشت ملیارد دالر بود که تقریباً معادل پول انتقال شده در جریان یک سال از این کشور است.

نور الله دلاوری رییس بانک مرکزی افغانستان می گوید: در باره انتقال پول از میدان کابل، محدودیت های وضع شده است و یک مسافر نمی تواند که بیش از بیست هزار دالر را با خودش انتقال دهد و اگر کسی بخواهد تا پول بیشتر را به خارج منتقل سازد، باید این کار را از طریق بانک انجام دهد.

روزنامه فایننشل تایمز در همین مورد، از احمد ضیا مسعود معاون سابق رییس جمهور کرزی یاد آوری کرده که صفحه انترنتی ویکی لیکس نام او را در مورد انتقال ملیون ها دالر به دوبی افشا کرده بود.

براساس اسناد سفارت امریکا در کابل که از سوی ویکی لیکس افشا شد، آقای مسعود پنجاه و دو ملیون دالر با خود داشت و با رسیدن به دوبی گرفتار شد اما او پیش از مرحله باز پرسی دوباره رها گردید.
XS
SM
MD
LG