لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۸

افغانستان درمورد عملیات شبانه دو شرط را به امریکا پیشنهاد خواهد کرد


در مذاکرات رسمی که به روز پنجشنبه در کابل میان مقامات افغان و امریکایی روی موضوع جنجال بر انگیزعملیات شبانه آغاز گردیده، جانب افغانی فشار خواهد آورد تا در قسمت عملیات شبانه حق ویتو به افغان ها داده شود و یا اینکه قبل از عملیات یک قاضی در این مورد حکم کند.

این مطلب را روزنامه واشنگتن پست چاپ امریکا گزارش داد. روزنامه واشنگتن پست می نویسد، با وصف اختلاف نظر اساسی، هر دو طرف ابراز امیدواری کردند که روی عملیات شبانه به تفاهم برسند تا به آنها اجازه بدهد در مدت دو ماه یک موافقتنامه وسیع را که منتج به روابط نظامی میان دو کشور گردد، تکمیل نمایند.

حامد کرزی رییس جمهور افغانستان از مدت ها به این طرف تقاضا نموده تا عملیات شبانه از طرف نیروهای خارجی متوقف گردد، اما قوماندانان بلند پایه امریکایی می گویند، عملیات شبانه یکی از موثر ترین افزار علیه شورشیان طالب و سایر گروپ های شورشی می باشد.

قصر سفید در هفته جاری اظهار داشت که تقاضای افغان ها مبنی بر داشتن حکم قاضی در مورد عملیات شبانه یک توقع معقول است. اما اینکه هیات مذاکره کننده امریکایی در کابل حق داشتن ویتو را معقول می داند یا خیر هنوز معلوم نیست.

به نوشته روزنامه، رییس جمهور کرزی عملیات شبانه را که توسط نیروهای خاص امریکا صورت می گیرد تجاوز به حق حاکمیت ملی و فرهنگ افغانستان می داند و می گوید، همین عملیات باعث تلفات مردم ملکی می گردد.

اما قوماندانان امریکایی می گویند، همهء این عملیات ها بحیث یک بخشی از انتقال تدریجی مسوولیت های امنیتی با مشارکت نیروهای افغان صورت گرفته است.

در سال گذشته بیش از 2000 عملیات شبانه توسط نیروهای خاص امریکا در افغانستان صورت گرفته است. ویلیم مک راوین، قوماندان نیروهای عملیات خاص امریکا در ماه جاری به کانگرس آن کشور گفت، نیروهای خاص افغانستان رهبری همه عملیات های شبانه را بعهده دارند، بشمول محاصره محوطه ها، فرا خواندن افراد مشخص و اولین نیرو که داخل خانه ها می شوند.

اما مقامات افغان می گویند، آنها رهبری 60 فیصد این عملیات را بعهده دارند و از آنجایکه نیروهای امریکایی معلومات استخباراتی را تهیه می نمایند، آنها همه این عملیات را موثراً در کنترول خود دارند و از قبل هم این معلومات را در اختیار ما نمی گذارند.

نیروهای امریکایی امور لوژیستکی بشمول هلیکوپترهای مخصوص را نیز تهیه می دارند که عملیات را ممکن می سازد.

مقامات افغان می گویند، بدون این توانایی ها، یگانه طریقه ایکه آنها می توانند عهده دار عملیات باشند اینست که اول معلومات کافی در اختیار داشته باشند تا اجازه بدهند که عملیات صورت بگیرد یا نگیرد و دوم اینکه نیروهای امریکایی باید نقش حمایوی داشته باشند.
XS
SM
MD
LG