لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

مردم کابل از بلند شدن نرخ تیل و گاز شکایت دارند


ساکنان کابل بخاطر بلند رفتن قیمت تیل و گاز در بازار های کابل شکایت دارند.

در این روز ها، قیمت یک لیتر تیل پطرول حدود ۷۰ افغانی و نرخ یک کیلو گاز مایع بین ۷۰ تا ۷۵ افغانی بلند رفته است.

این بار اول نیست که مردم بخاطر بلند رفتن قیمت تیل و گاز شکایت می کنند، بلکه پیش از این هم شکایت هایی از این بابت صورت گرفته اند.

شماری از باشنده گان کابل می گویند که به طور مسلسل به خاطر بلند رفتن قیمت مواد سوخت صدای اعتراض بلند کرده اند، اما به گفتهء آنها، نهاد های مسوول به این معضله توجه لازم نکرده اند.

از ده روز به این طرف، قیمت تیل و گاز در بازار های شهر کابل رو به افزایش است.

این مساله در بخشی از نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه افغانستان نیز مطرح شد و تعدادی از وکیلان به خاطر بلند رفتن قیمت تیل و گاز شکایت و ابراز نگرانی کردند.
یک تن از این وکلا می گوید:

« فی لیتر تیل را روز گذشته هفتاد افغانی خریداری کردم. آیا ما در این رابطه خاموش باشیم که به همین حد باقی بماند. جناب رییس صاحب، باید مسوولین وزارت های مربوطه را خواسته از ایشان علت را بپرسیم. نرخ تیل و گاز بسیار بلند رفته و از سوی دیگر کیفیت بسیار پایین دارد.»

از وحید الله غازی خیل سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان پرسیدم که به انتقاد ها و نگرانی ها در مورد بلند رفتن قیمت تیل و گاز در بازار های کابل چه گفتنی دارد؟

این است پاسخ آقای غازی خیل:

« دو ماه قبل یک تن تیل پطرول در بازار های بین المللی 900 دالر امریکایی بود اما فعلاً به 11 صد دالر رسیده است، اما نرخ گاز بنابر مشکلات که در شاهراه سالنگ به میان آمده، بلند رفته است.»

وزارت تجارت و صنایع افغانستان چند ماه پیش قیمت از تیل و گاز فروشان خواست که گران فروشی نکنند.

اما گفته می شود، که تاجران به نگرانی های مردم و تقاضا های وزارت تجارت و صنایع از آنان مبنی بر خودداری از گران فروشی توجه نکرده اند.
XS
SM
MD
LG