لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

زاخیلوال: بودجه دوباره جهت تصویب به ولسی جرگه فرستاده شد


حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان
حضرت عمر زاخیلوال وزیر مالیهء افغانستان
وزارت مالیه افغانستان می گوید، پس از ایجاد یک سلسله تغییرات در طرح بودجهء ملی سال مالی ۱۳۹۱ آنرا دوباره به ولسی جرگه فرستاده است.

تاخیر در تصویب طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۱ یکی از مشکلات اساسی حکومت افغانستان شمرده می شود که به گفته برخی از مقام ها این مشکل روی تطبیق پروژه های انکشافی تاثیر گذار می تواند باشد.

حضرت عمر زاخیل وال وزیر مالیه کشور می گوید، آنها به تازه گی یک سلسله تغییرات را در طرح بودجهء ملی سال ۱۳۹۱ وارد کرده و به روز دوشنبه آن را به ولسی جرگه ارسال کردند.

آقای زاخیل وال در صحبت با رادیو آزادی گفت، با در نظر داشت امکانات موجود در کشور تغییرات زیاد در طرح بودجه ملی امسال وارد کرده نمی توانند:

« اگر صد بار آن را به من بفرستند، عواید و امکانات ما به همان اندازه است، زمانی که صد مرتبه به من ارسال کنند و از من خواهان اجرای پروژه شوند، چون پول در اختیار ندارم، نمی توانم آن پروژه را منظور کنم و یا در بودجه شامل بسازم، در حالی که منظوری از صلاحیت آنهاست.
مثلاً سه متر تکه است و از آن یک پیراهن ساخته می شود اگر خواسته شود که دامن آن دراز شود من نمی توانم که آستین آنرا قیچی و به دامن آن اضافه نمایم، اگر آستین را طویل بسازم باید دامن را کوتاه کنم.»


طرح بودجه ملی سال مالی ۱۳۹۱ هجری شمسی ۲۴۱ اعشاریه ۲ میلیارد افغانی است که از این جمله ۱۳۴ اعشاریه ۲ میلیارد آن شامل بودجهء عادی و ۱۰۷ اعشاریه ۷ میلیارد افغانی مربوط بودجهء انکشافی می شود.

با آنکه وزارت مالیه کشور تغییراتی را در طرح بودجه ملی سال مالی وارد نموده، اما ولسی جرگه کشور خواستار تغییرات بنیادی در این طرح شده است.

عبدالستار خواصی منشی دوم ولسی جرگه در صحبت با رادیو آزادی گفت، امکان دارد که یکبار دیگر نیز این طرح بودجه از سوی ولسی جرگه رد شود:

« حکومت تمام ملامتی را بالای ولسی جرگه بی اندازد و بگوید که گویا ولسی جرگه به تصویب بودجه عجله نمی کند و به وقت و زمان آنرا تصویب نمی کند به نظر من این درست نیست بخاطر اینکه نواقص که در بودجه وجود داشت به همان اساس بودجه دوباره رد شد تا حکوت در تصیح آن تلاش نماید و دوباره بودجه را به ولسی جرگه بفرستد یعنی عدم تصویب بودجه نواقص و کمی کاستی بودجه است اگر بودجه به شکل درست به ولسی جرگه مواصلت ورزد من مطمین هستم به زودترین فرصت تصویب خواهد شد.»

طرح بودجهء ملی سال مالی ۱۳۹۱ حدود یک هفته پیش از سوی ولسی جرگهء افغانستان رد شد.

شماری از اعضای ولسی جرگه ی افغانستان به این باور اند که عدم رعایت توازن در طرح بودجه سال ۱۳۹۱ سبب گردید که این طرح را رد کنند.

بحث ها در مورد تصویب نشدن طرح بودجه ملی امسال از سوی ولسی جرگه در حالی میان وزارت مالیه و ولسی جرگه جریان دارد که بسیاری از ادارات حکومتی شکایت دارند که به دلیل قرار نگرفتن به موقع بودجه در اختیار آنها، نمی توانند برنامه های شان را تطبیق کنند.

این در حالیست که ولسی جرگه افغانستان در پیوند با مساله عدم مصرف کامل بودجه وزارت خانه ها، سال گذشته شماری از وزیرانی را که کمتر از ۴۰ در صد بودجه شان را مصرف نموده بودند، مورد استجواب قرار داد.
XS
SM
MD
LG