لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۵

چاپ و توزیع تذکره های الکترونیک تا پنج ماه آینده آغاز میشود


امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان
امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان
تفاهمنامه به ارزش 120 میلیون دالر امریکایی به هدف چاپ و توزیع تذکره الکترونیک میان وزارت های داخله و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان به امضا رسید.

به اساس تفاهمنامهء که میان مسوولین وزارت داخله و مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان به روز یکشنبه به امضا رسید، تا پنچ ماه آینده برنامه چاپ و توزیع تذکره های الکترونیک آغاز می گردد.

امیرزی سنگین وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی به روز یکشنبه در مراسم امضا تفاهمنامه چاپ و توزیع تذکره الکترونیک گفت که این پروژه به ارزش 120 میلیون دالر از بودجه حکومت افغانستان تطبیق می گردد.

آقای سنگین همچنان گفت که تذکره الکترونیک با وسایل پیشترفته کمپیوتری توسط یک تیم بزرگ از کارمندان وزارت داخله و مخابرات در داخل افغانستان چاپ و توزیع می گردد.

وزیر مخابرات و تکنالوژی معلوماتی در ادامه گفت:

« سیستم که برای چاپ تذکره های الکترونیک مد نظرگرفته ایم، تا اکنون نذیر آن در منطقه وجود ندارد، چند خوبی دارد، یکی اینکه نشان انگشتان گرفته می شود، عکس چشم ها گرفته می شود و در یک محل محفوظ ثبت می گردد و همچنان این تذکره یک کارت بسیار پیشترفته می باشد که در داخل خود یک چپ دارد و تمام معلومات را در مورد شخص دارنده تذکره ثبت می کند و همچنان هفت نمبر رمزی دارد.»

آقای سنگین چاپ و توزیع تذکره الکترونیک را برای افغانستان یک برنامه مهم خوانده و گفت که این برنامه در مدت سه سال تکمیل خواهد گردید.

به گفته آقای سنگین با تکمیل شدن برنامه چاب و توزیع تذکره الکترونیک، تذکره های کاغذی که جعل کاری در آن ساده می باشد از بین می رود و دیگر نیاز برای چاپ کارت انتخابات نیز نمی باشد.

چاپ و توزیع تذکره هویت یکی از وظایف وزارت امور داخله افغانستان می باشد.

در موقع امضا تفاهمنامه چاپ و توزیع تذکره الکترونیک یار محمد یارمند معین وزارت داخله اشتراک نموده بود.

آقای یارمند گفت که وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، وزارت داخله را در قسمت تهیه وسایل تخنیکی و آموزش کارمندان که در بخش چاپ تذکره کار می کنند، کمک خواهد کرد.

آقای یارمند در مورد چگونگی چاپ و توزیع تذکره الکترونیک گفت:

« مرحلهء اول، مرحلهء انتقال تجهیزات است، مرحله دوم، مرحلهء تعلیم و تربیه است و همچنان آموزش 401 تیم است که این 401 تیم باید تمام ولایات و ولسوالی های افغانستان را تحت پوشش قرار دهند. مرحله سوم، مرحلهء جمع آوری معلومات بایو میتریک است. مرحلهء چهارم، مرحلهء چاپ تذکره های الکترونیک است و مرحله پنجم، مرحلهء توزیع تذکره های الکترونیک می باشد.»

همچنان معین وزارت داخله گفت که بعد از تکمیل برنامه چاپ و توزیع تذکره الکترونیک با استفاده از وسایل و ماشین آلات که در اختیار دارند، برنامه چاپ و توزیع لایسنس رانندگی و همچنان جواز سیر موتر ها را نیز به شکل الکترونیک آغاز می نمایند.

مقامات افغان روی تطبیق برنامه چاپ و توزیع تذکره الکترونیک در حالی کار می کنند که به اساس گزارش ها در نتیجه استفاده از تذکره های کاغذیی رایج در افغانستان در بسیاری از موارد زمینه جعل و تذویر فراهم شده است.
XS
SM
MD
LG