لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

تحلیل گران: با خروج ناتو افغانستان دچار جنگ داخلی خواهد شد


ساختمان فروریختهء قصر دارالمان شاهد دوران چندین سال جنگ داخلی در افغانستان می باشد. دورانی که اکثریت افغانان نگران اند که با خروج نیروهای خارجی در سال 2014 میلادی از افغانستان، دوباره تکرار خواهد شد.

دیوارها و ستون های نقاشی شدهء ساختمان قصر دارالمان به عنوان بخشی از ساختمان های دولتی که توسط مهندسان فرانسوی و آلمانی در سال 1920 میلادی طرح گردیده بود، در جنگ ها در اثر فیر گلوله و سلاح ثقیل، تخریب شده و قسمت فلزی گنبد آن از هم پاشیده است.

مثل ده ها هزار باشندهء کابل قصر دارالمان هم قربانی جنگ های گروه های رقیب مجاهدین در سال های 1990 میلادی شده است که بعد از خروج نیروهای شورای سابق در کابل آغاز شد.

با پایان ماموریت نیروها به رهبری ناتو در افغانستان، تحلیل گران هشدار می دهند که بدون توافق صلح پایدار، افغانستان یکبار دیگر دچار جنگ داخلی، خواهد شد.

شماری از افغانان مانند این تحلیل گران با بدبینی مشابه به آینده می نگرند.

محمد گل شخصی که در پایین این قصر سماواردارد، می گوید:
«هر وقتی که من به این ساختمان نگاه می کنم، خیلی متاثر می شوم. اگر در این کشور صلح تامین می گردید، همه می توانستند بطور آرام زنده گی کنند.»

گل محمد اضافه کرد که با ترک نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن است که جنگ ها داخلی دوباره آغاز شوند.

گل محمد به قابلیت نیرو های امنیتی افغان اعتماد نه دارد تا امنیت را تامین کنند. به گفتهء او قوای امنیتی افغان برای جلوگیری از حملات انتحاری هیچ کار کرده نه می توانند.

رویترز می نویسد، بر اساس پیمان ستراتژیک که بین امریکا و افغانستان امضاء خواهد شد، تعداد محدود نیروهای امریکایی برای حفاظت پایگاه و قرارگاه های خود شان و جلوگیری از پیشرفت القاعده در منطقه باقی خواهند ماند و با در نظرداشت حوادث مانند سوختاندن نسخه های قرآن کریم و کشته شدن افراد ملکی توسط عسکر امریکایی تصویب این سند هم راه مشکل را در پیش دارد.

اما جنرال جان آلن قوماندان عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در هفتهء گذشته به کانگرس امریکا گفت که فکر می کند، 230 هزار قوای افغان که بر اساس پلان آموزش نظامی می بینند، با توجه به نیروهای دشمن، هدف خوبی است.

قبلاً این رقم 352 هزارعسکر تعیین شده بود.

اما یک مشاور که در کار با پولیس و اردو افغان تجربه 10 ساله دارد، می گوید:
«زمانی که فعالیت این نیروها را در میدان عمل مشاهده می کنیم، در قضاوت خود در قبال آنها صادق باشیم، نیروهای امنیتی افغان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.»
XS
SM
MD
LG