لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۰

میزان تجارت بین افغانستان و ترکیه باید افزایش یابد


انجمن تاجران و صنعتکاران افغان – ترک از افزایش فعالیت های تجاری میان افغانستان و ترکیه خبر می دهد.

در حالی که میزان واردات و صادرات بین افغانستان و ترکیه در حدود سه صد میلیون دالر است، اما شماری از تاجران ترکی این رقم را کافی نمی دانند.

در نشستی که به روز دوشنبه از سوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان و انجمن تاجران و صنعتگران افغان - ترک در کابل راه اندازی شده بود، نماینده این انجمن گفت که آنان کوشش می کنند تا روابط تجاری میان افغانستان و ترکیه بیشتر تقویت شود.

مراد آقیوز سکرتر جنرال انجمن تاجران و صنعتگران افغان ترک گفت:

« میزان تجارت بین افغانستان و ترکیه این را نشان می دهد که نسبت به سال های گذشته تجارت میان این دو کشور رو به صعود بوده است، با در نظرداشت روابط خوب و دوستانه یی که میان افغانستان و ترکیه وجود دارد، این حجم تجارت بسیار ناچیز است، ما باید کوشش کنیم که ترکیه سهم بیشتر و بزرگتر را در فعالیت های اقتصادی افغانستان داشته باشد و افغانستان سهم بیشتر و بارزتری را در فعالیت های اقتصادی ترکیه بازی کند.»

به گفته مراد آقیوز ترکیه در حال حاضر در افغانستان بیشتر از یک میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است.

وی می گوید که ترکیه بیشتر در بخش های ساختمانی، صنعت، سرک سازی، تعلیم و تربیه و اعمار مکاتب سرمایه گذاری کرده است.

از سوی دیگر اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید که ترکیه به ارزش بیش از ۲۵۰ ملیون دالر صادرات به افغانستان دارد.

عتیق الله نصرت معاون هیات عامل اتاق تجارت و صنایع افغانستان:

« در حدود 3 صد میلیون دالر حجم تجارت میان ترکیه و افغانستان است، اکثریت این را صادرات ترکیه به افغانستان تشکیل می دهد، یعنی در حدود 275 میلیون دالر صادرات ترکیه به افغانستان است و متباقی این مقدار پول صادرات افغانستان به ترکیه است.»

در ادامهء تلاش ها به هدف تقویت روابط تجاری میان افغانستان و ترکیه، انجمن تاجران و صنعتگران افغان - ترک از گشایش دومین نمایشگاه بین المللی افغان- ترک در چند روز آینده در کابل نیز سخن می زند.

سکرتر جنرال این انجمن می گوید که راه اندازی همچو نمایشگاه ها زمینه گسترش حجم تجاری را میان افغانستان و ترکیه بیشتر می سازد.

در این نمایشگاه که از تاریخ 14 تا 16 حمل راه اندازی خواهد شد، صنایع مختلف مانند قالین و وسایل الکترونیکی از هر دو کشور به نمایش گذاشته می شوند.

مقام های افغان و ترکی پیش از این نیز روی گسترش همکاری های تجاری میان دو کشور تاکید کرده و به همین ترتیب این مقام ها چندی پیش تفاهمنامهء ایجاد شورای تجاری افغانستان و ترکیه را امضا کردند.

اما تهدید های امنیتی یکی از مشکلات عمده در برابر فعالیت تاجران و سرمایه گذاران خارجی در افغانستان شمرده می شوند.
XS
SM
MD
LG