لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۹

آیا پاکستان از حملات طیارات بی پیلوت حمایت می کند؟


مقامات می گویند قصر سفید در زمینهء مختصر ساختن حملات طیارات بی پیلوت آن کشور بر مواضع شبکهء القاعده در داخل قلمرو پاکستان و محدود ساختن تعداد آن ها پیشنهاداتی را ارایه کرده است. اما گفته می شود، این پیشنهادات توسط پاکستان رد شده و در شرایطی که قرار است به روز سه شنبه بارک اوباما رییس جمهور امریکا با صدراعظم پاکستان ملاقات کند، مناسبات بین دو کشور را با تنش مواجه ساخته است.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
حملات طیارات بی پیلوت یکی از وسایل موثر ایالات متحدهء امریکا بر ضد شبکهء القاعده به شمار می رود. در یک تلاش به خاطر رفع ممانعت پاکستان از حملات طیارات بی پیلوت بر قلمرو آن کشور، رییس ادارهء استخبارتی امریکا(CIA) دیویدپتریوس (David Petraeus) در ماه جنوری سال جاری در جریان ملاقات با جنرال احمد شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارتی آی، اس، آی در لندن پیشنهاد کرد بود تا قبل از حملات طیارات بی پیلوت سی، آی، ای براهداف در داخل قلمرو پاکستان، آن کشور را در جریان قرار دهد.

رییس ادارهء استخبارتی امریکا(CIA) همچنان پیشنهاد کرده بود تا محدودیت های جدیدی را بر نوعیت این حملات وضع کند.

آژانس خبری اسوشیتدپرس با نقل قول از دو مقام استخبارتی پاکستان که از افشای نام هایشان خودداری کرده اند، می نویسد:
جنرال احمد شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارتی آی، اس، آی با تکرار آنچه که اخیراً مقامات و پارلمان پاکستان تهیه دیده اند، گفته است، بعد از این کشورش از حملات مستقل طیارات بی پیلوت سی، آی، ای در قلمرو پاکستان حمایت نمی کند.

یک مقام ارشد پاکستانی می گوید، جنرال احمد شجاع پاشا اندکی فرا تر رفته گفته است، بعد از این ادارهء استخبارتی آی، اس، آی در عملیات های مشترک با تیم ضد تروریزم امریکا در داخل پاکستان سهم نخواهد گرفت. به جای آن می خواهد تا اطلاعات استخبارتی در اختیار پاکستان قرار داده شود تا نیرو های خود آن کشور به تعقیب اهداف در مناطق شهری پرداخته و یا هم اردوی و طیارات جت پاکستانی بالای اهداف در مناطق قباییلی حمله کنند.

تنش ها در روابط بین ایالات متحدهء امریکا و پاکستان بعد از آن آغاز شد که در سال 2011 یک کارمند سی، آی، آی دو مهاجم مظنون پاکستانی را به قتل رسانید. تنش ها زمانی افزایش یافت که نیرو های خاص امریکا در ماه می سال گذشته در اثر یک عملیات موفقانه در عمق پاکستان در شهر ایبت آباد رهبر شبکهء القاعده اسامه بن لادن را به قتل رسانیدند. کشته شدن 24 نظامی پاکستانی در امتداد سرحدات با افغانستان نکته دیگری بر افزایش این تنش ها در روابط بین دو کشور شمرده می شود.

آژانس خبری اسوشیتدپرس می نویسد:
اظهارات جنرال احمد شجاع پاشا رییس ادارهء استخبارتی آی، اس، آی در همان خط مطالباتی قرار دارد که هفتهء گذشته توسط پارلمان پاکستان ارایه شد و قطع همهء حملات طیارات بی پیلوت امریکایی و بازنگری کامل روابط با امریکا را در بر می گیرد.

برخی مقامات امریکایی با تاکید بر اینکه فعالیت های مشترک ضدتروریزم مانند گذشته ادامه دارد، ارایه هر گونه پیشنهاد را به جنرال احمد شجاع پاشا رد کرده اند.
XS
SM
MD
LG