لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

بعد از 20 سال، عراق میزبان اجلاس اتحادیه عرب است


بعد از بیست سال، برای اولین بار است که عراق بروز سه شنبه میزبان اجلاس کشور های عرب می باشد. هوشیار زباری وزیر خارجه عراق به آژانس خبری اسوشیتد پرس گفت، این اجلاس در یک وقت بسیار مهم و در زمانی صورت می گیرد که تنشها در اطراف سوریه، ایران و کشورهای خلیج وجود دارد.

وزیر خارجه عراق گفت:
«این یک بخش کامل از ابتکارعرب است. در حقیقت، اینجا باید راه حل سیاسی و تغییرات در قانون اساسی سوریه برای انتقال قدرت درین کشور باشد. البته رهبری این روند را مردم سوریه با کمک جامعه بین المللی بعهده خواهند داشت تا انتخابات در سوریه تحت نظارت جامعه بین المللی صورت بگیرد و هر کسی که بحیث رهبر انتخاب گردید از وی استقبال خواهد شد.»

تحلیلگران می گوید، اجلاس سه روزه کشورهای عربی یک فرصت بزرگ برای عراق است تا ثابت کند که این کشور یک بازیگر سیاسی در جهان عرب است. مفسرین می گویند، یک آزمایش عمده موفقیت اینست که دیده شود چه تعداد از رهبران کشورهای عربی در آن شرکت کرده اند.

حمید مجید موسی سکرتر جنرال حزب کمونست و سابق عضو پارلمان عراق می گوید، عراق بعد از داشتن سه دهه روابط ضعیف با کشورهای عربی، این اجلاس همبستگی عراق را با کشورهای عربی نیروی تازه می بخشد.

مجید موسی افزود:
«عراق از طریق این اجلاس برای اعاده کردن روابط با کشورهای عربی نفع خواهد برد و ما امیدوار هستیم که روابط نزدیک و با ثبات باشد، زیرا این اینگونه روابط به نفع همه کشورها می باشد، نه این که روابط فصلی و دور از نوسانات سیاسی باشد.»

بسیاری کشورهای سنی مذهب اتحادیه عرب علاقه ندارند که حکومت شیعه مذهب عراق را در آغوش بکشند، خاصتاً که این حکومت با ایران، این دشمن کشورهای عربی رابطه نزدیک دارد. عراق برای قیر کردن دوباره سرکها، ترمیم و ساختن ساختمان ها، 500 ملیون دالر مصرف کرده است. به اساس گزارش ها، در بغداد پایتخت عراق، تمام سرک ها مسدود شده حکومت پنج روز تعطیل عمومی اعلان کرده و بیش از 100000 نیروهای امنیتی اضافی در نقاط مختلف بغداد توظیف گردیده اند.

اما محمود الرباعی گزارشگر سرویس عراقی رادیو آزادی می گوید، محل اصلی بر گزاری اجلاس به هیچ کس معلوم نیست، بسیاری منابع می گویند، محل برگزاری در بیرون از شهر بغداد و نزدیک میدان هوایی می باشد.
XS
SM
MD
LG