لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۶

بارک اوباما با صدراعظم پاکستان ملاقات کرد


بارک اوباما رییس جمهور امریکا قبل آغاز گفتگو های خصوصی با یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان در شهر سیول پایتخت کوریای جنوبی با استقبال از بازنگری روابط پاکستان با امریکا گفت، برای هردو کشور مهم است تا مشارکت درست داشته باشند.

ملاقات میان رییس جمهور امریکا و صدراعظم پاکستان در حالی صورت می گیرد که بعد از سلسله رویداد ها روابط بین دو کشور با تنش های جدی مواجه شده است. بارک اوباما رییس جمهور امریکا گفت:
« با صراحت باید گفت، در ماه های اخیر لحظاتی وجود داشت، که این روابط تنش های را تجربه می کرد، اما من از این اصل که بعد از مطالعات وسیع پارلمان پاکستان ماهیت این روابط را بازنگری می کند، استقبال می کنم.»

تنش ها در روابط بین ایالات متحدهء امریکا و پاکستان در سال 2011 بعد از آن آغاز شد که دو مهاجم مظنون پاکستانی توسط یک کارمند سی، آی، آی کشته شدند و نیرو های خاص بحری امریکا در ماه می سال گذشته در داخل قلمرو پاکستان رهبر شبکهء القاعده اسامه بن لادن را به قتل رسانیدند. کشته شدن 24 نظامی پاکستانی در امتداد سرحدات با افغانستان بر این تنش ها افزود.
بعد از این رویداد ها پاکستان روابطش را با امریکا به حالت تعلیق در آورد و بحث در مورد شرایط همکاری با ایالات متحدهء امریکا را آغاز کرد.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا می گوید، برای هردو کشور مهم است تا گفتگو های باز و بی تذویر با هم داشته، نتایج بازنگری روابط به برخورد متوازن با حاکمیت پاکستان و همچنان احترام آن کشور به نگرانی های امنیتی امریکا و ضرورت بر امر مبارزه با تروریستانی که در گذشته بر امریکا حمله کرده اند، بیانجامد.

یوسف رضا گیلانی صدراعظم پاکستان بعد از ملاقات با رییس جمهور امریکا با تاکید بر تحکیم ثبات در افغانستان گفت:
«ما در امر مبارزه با افراطگرایی و تروریزم متعهدیم. یک افغانستان با ثبات، صلح آمیز، موفق، مستقل و آزاد به منفعت پاکستان است. ما خواهان ثبات در افغانستان هستیم و در صورت موجودیت ثبات در افغانستان، پاکستان نیز با ثبات خواهد بود.»

پاکستان یک متحد کلیدی امریکا در امر مبارزه با تروریزم به شمار می رود و مشارکت آن کشور در خاتمهء جنگ به رهبری امریکا در افغانستان نقش کلیدی دارد.
XS
SM
MD
LG